22 dec. 2023

FIII LUI SAU ALEŞII LUI DUMNEZEU

 Calitatea Dumnezeului ca Tatăl este duplicitară. Dintr-o parte Dumnezeu în adevăr este Tatăl pentru Fiul său Iisus Hristos. Alţi copii el nu-i are. Din altă parte, Dumnezeu este Tatăl pentru toate creaturile sale, un Tată a Universului. Însă în acest caz persoanele vii (oamenii) totuşi au fost împărţiţi în Fiii lui Dumnezeu şi alți oameni care nu sunt acești Fii. 


Fiii Lui sunt oamenii care au fost preconizaţi şi selectaţi pentru anumit scop. Altfel spus, unii oameni mai sunt şi Fiii Lui Dumnezeu. Despre aceşti Fii aleşi Biblia și Coranul spune foarte precis şi soarta lor şi scopul alegerii lor. Toţi oamenii aleşi sunt aleşi, de Dumnezeu - Tatăl cu ştiinţa Lui, dar foarte demult aleşi. Şi aceşti oameni aleşi sunt sfinţiţi de Duhul Sfânt.

Iisus de multe ori subliniază că oamenii care vin la el le „este dat” de către Dumnezeu, deci soarta lor este stabilită de Creator. Ei sunt acei aleşi, sfinţiţi. La fel este stabilită precis şi soarta acelor oameni care vor fi pedepsiţi, soarta popoarelor întregi.

Totişi cărţile sfinte în multe versete subliniază faptul că aleşii lui Dumnezeu au o soartă deosebită.

 

Deuteronomul - a cincea carte a lui Moise

Cap.32.8. ,,Când Cel Preaînalt a împărţit moştenire popoarelor, când a împărţit pe fiii lui Adam, atunci a statornicit hotarele neamurilor după numărul îngerilor lui Dumnezeu.”

Se ştie că fiecare popor are îngerul său păzitor dar şi responsabil de acest popor. Acest pasaj sugerează că, atunci când Dumnezeu a împărțit moștenirea sau teritoriile popoarelor, El a făcut-o conform numărului îngerilor Săi. Aceasta poate sugera că Dumnezeu a avut un plan și o hotărâre precisă în distribuirea teritoriilor și a hotarelor națiunilor. În învățătura iudaică și creștină, această idee poate fi interpretată ca un aspect al suveranității divine și al controlului lui Dumnezeu asupra istoriei și a evenimentelor lumii.

 

Cartea înţelepciunii lui Iisus, fiul lui Sirah (Ecclesiasticul)

Cap.39.30. ,,Din început cele bune s-au zidit, iar pentru cei păcătoşi, cele rele.”

Pasajul menționat subliniază ideea că de la început, lumea a fost organizată în așa fel încât cele bune sunt pregătite pentru cei drepți și virtuoși, în timp ce cele rele sunt rezervate pentru cei păcătoși sau răi. Acest lucru reflectă o perspectivă teologică asupra justiției divine și recompenselor sau pedepselor care pot să apară în funcție de conduita umană.

Начало формы

 

Coranul

Sura 21. Al Anbiyaa (Profeţii)

21|72| ,,Noi i i-am dăruit, prinos al credinţei, pe Isaac şi Iacob şi pe amândoi i-am rânduit între cei drepţi.”

Versetul subliniază binecuvântarea divină acordată lui Isaac și Iacob și îi descrie drept drepți, ceea ce înseamnă că au trăit în credință și ascultare față de Dumnezeu. Astfel Dumnezeu i-a rânduit deci le-a programat soarta între acei drepți.

 

 Avacum

Cap.2.13,,Oare nu este aceasta o rânduială de la Domnul Savaot că popoarele se trudesc pentru foc şi neamurile se muncesc pentru nimica toată?”

În acest pasaj, Avacum se întreabă retoric dacă aceasta nu este o înțelepciune divină a Domnului Savaot (în traducere, Domnul Oștirilor) care arată că popoarele și neamurile depun eforturi și muncesc pentru lucruri temporale și nesemnificative. Acest verset poate fi interpretat ca o chemare la reflecție cu privire la prioritatea pe care oamenii o acordă adesea lucrurilor materiale și trecătoare în comparație cu lucrurile spirituale și veșnice.

 

Sfânta Evanghelie după Matei

Cap.10.19.20. ,,Iar când vă vor da pe voi în mâna lor, nu vă îngrijiţi cum sau ce veţi vorbi, căci se va da vouă în ceasul acela ce să vorbiţi; Fiindcă nu voi sunteţi care vorbiţi, ci Duhul Tatălui vostru este care grăieşte întru voi.”

Isus le asigură pe ucenici că, atunci când vor fi în situații dificile sau periculoase, Duhul Tatălui lor va lucra prin ei, călăuzindu-i în ceea ce trebuie să spună. Astfel oamenii vorbesc numai ceea ce li se dă adică ce le vorbeşte Duhul Tatălui

 

Sfânta Evanghelie după Matei

Cap.10.29. 30. ,,Au nu se vând două vrăbii pe un ban? Şi nici una din ele nu va cădea pe pământ fără ştirea Tatălui vostru. La voi însă şi perii capului, toţi sunt număraţi.”

Cu alte cuvinte, El vrea să le arate că Dumnezeu are cunoștință și grijă de fiecare detaliu din creația Sa, chiar și de lucrurile mici și aparent neînsemnate.

Apoi, Isus le spune ucenicilor că chiar și părul de pe capul fiecărui individ este numărat de Dumnezeu. Aceasta ilustrează nivelul detaliului la care Dumnezeu cunoaște și are grijă de fiecare persoană. Isus îi încurajează pe ucenici să nu se teamă și să aibă încredere în providența divină și în dragostea lui Dumnezeu pentru ei.

 

Sfânta Evanghelie după Matei

Cap. 24.21.22.31. ,,Căci va fi atunci strâmtorare mare, cum n-a fost de la începutul lumii până acum şi nici nu va mai fi. Şi de nu s-ar fi scurtat acele zile, n-ar mai scăpa nici un trup, dar pentru cei aleşi se vor scurta acele zile. Şi va trimite pe îngerii Săi, cu sunet mare de trâmbiţă, şi vor aduna pe cei aleşi ai Lui din cele patru vânturi, de la marginile cerurilor până la celelalte margini.”

 El spune că acea strâmtorare va fi atât de mare încât, dacă nu ar fi fost scurtate zilele, niciun trup nu ar fi scăpat. Cu toate acestea, Isus menționează că pentru "cei aleși" zilele vor fi scurtate. Acest lucru se referă la faptul că Dumnezeu va interveni pentru a-și proteja și a-i ajuta pe cei credincioși în mijlocul acelei strâmtorări.

Identitatea "celor aleși" poate varia în interpretarea teologică. În general, aceștia sunt văzuți ca fiind credincioșii, cei care își păstrează credința și rămân loiali lui Dumnezeu în mijlocul încercărilor și necazurilor. În această viziune, "cei aleși" sunt cei care au fost aleși de Dumnezeu pentru a-L urma și a-i sluji și care vor primi ajutorul și protecția Lui în timpul strâmtorărilor.

 

Epistola către Romani a Sfântului Apostol Pavel

Cap.8.28.29.30. ,,Şi ştim că Dumnezeu toate le lucrează spre binele celor ce iubesc pe Dumnezeu, al celor care sunt chemaţi după voia Lui;

Căci pe cei pe care i-a cunoscut mai înainte, mai înainte i-a şi hotărât să fie asemenea chipului Fiului Său, ca El să fie întâi născut între mulţi fraţi.

Iar pe care i-a hotărât mai înainte, pe aceştia i-a şi chemat; şi pe care i-a chemat, pe aceştia i-a şi îndreptat; iar pe care i-a îndreptat, pe aceştia i-a şi mărit.”

El a hotărât dinainte un plan pentru acești credincioși, care urmează să fie transformați în asemănarea Fiului Său, Isus Hristos. Aceasta se referă la procesul de sfințire și mântuire prin care credincioșii sunt chemați, justificați (îndreptățiți), și măriți în slava lui Dumnezeu.

Aceste versete au fost subiectul dezbaterii teologice și au multiple interpretări în tradițiile creștine, cu privire la concepte precum predestinarea, alegerea divină și mântuirea.

 

Ieremia

Cap.1.4.5. ,,Fost-a cuvântul Domnului către mine şi mi-a zis: ,,Înainte de a te fi zămislit în pântece, te-am cunoscut, şi înainte de a ieşi din pântece, te-am sfinţit şi te-am rânduit prooroc pentru popoare”.

În acest pasaj, Dumnezeu îi spune lui Ieremia că Îl cunoștea și Îl desemnase să fie prooroc înainte de a se fi zămislit în pântece, arătând astfel suveranitatea și preștiința lui Dumnezeu. Acesta este un exemplu de predestinare divină, unde Dumnezeu știa și a ales în avans ca Ieremia să îndeplinească această slujbă profetică.

Această învățătură poate fi interpretată ca o ilustrare a planului divin pentru fiecare individ și a chemării lui Dumnezeu în viața fiecăruia.

 

Epistola întâia către Corinteni a Sfântului Apostol Pavel

Cap.2.7. ,,Ci propovăduim înţelepciunea de taină a lui Dumnezeu, ascunsă, pe care Dumnezeu a rânduit-o mai înainte de veci, spre slava noastră..”.

În acest pasaj, Pavel subliniază că învățătura creștină este înțelepciunea "de taină" a lui Dumnezeu, care a fost ascunsă și rânduită de Dumnezeu înainte de începuturile lumii (veci). Aceasta contribuie la slava credincioșilor, deoarece le oferă cunoștința și înțelegerea legată de planul divin de mântuire și de calea spre Dumnezeu.

 

Epistola către Efeseni a Sfântului Apostol Pavel

Cap.1. 4.5.11. ,,Precum întru El ne-a şi ales, înainte de întemeierea lumii, ca să fim sfinţi şi fără de prihană înaintea Lui, Mai înainte rânduindu-ne, în a Sa iubire, spre înfierea întru El, prin IIisus Hristos, după buna socotinţă a voii Sale. Întru Care şi moştenire am primit, rânduiţi fiind mai înainte - după rânduiala Celui ce toate le lucrează, potrivit sfatului voii Sale...”.

Acest pasaj subliniază ideea că Dumnezeu ne-a ales înainte de întemeierea lumii pentru a fi sfinți și fără prihană înaintea Lui. El ne-a rânduit în dragostea Sa și ne-a ales pentru a fi înfiați în El prin Isus Hristos, în conformitate cu voia Sa. Această alegere divină și planul de mântuire au fost puse în mișcare conform sfatului voinței lui Dumnezeu.

Aceste versete au fost subiectul dezbaterilor teologice în tradițiile creștine și au diverse interpretări în ceea ce privește predestinarea și alegerea divină. În general, ele vorbesc despre planul lui Dumnezeu pentru mântuirea credincioșilor și despre iubirea și voia Sa pentru ei.

 

 Întâia Epistolă Sobornicească a Sfântului Apostol Petru

Cap.1.2. ,,Aleşi după cea mai dinainte ştiinţă a lui Dumnezeu - Tatăl, şi prin sfinţirea de către Duhul, spre ascultare şi stropirea cu sângele lui IIisus Hristos: har vouă şi pacea să se înmulţească!”

Aceasta indică faptul că alegerea credincioșilor de către Dumnezeu nu este aleatorie, ci rezultatul cunoașterii și planului divin dinaintea lumii.

Acest pasaj reflectă învățătura creștină despre alegerea divină, sfințirea prin Duhul Sfânt și răscumpărarea prin jertfa lui Isus Hristos, precum și dorința de binecuvântare și pace pentru credincioși.

 

 Coranul

Sura 26. Ash Shuaraa (Poeţii)

26|20|21| ,,Moise spuse: ,,Am făcut-o pe când eram între cei rătăciţi. Am fugit de la voi, căci îmi era frică de voi. Domnul meu mi-a dăruit înţelepciunea şi m-a rânduit între trimişi.”

Acest pasaj prezintă momentul în care Moise îi relatează oamenilor că el a fost ales de către Dumnezeu pentru a fi un profet și un trimis divin. El menționează că înainte de a-și îndeplini misiunea, el se afla într-o stare de incertitudine și frică, dar Dumnezeu i-a dăruit înțelepciune și l-a ales să fie printre trimiși.

 

Epistola sobornicească a Sfântului Apostol Iuda

Cap.1.4. ,,Căci s-au strecurat printre voi unii oameni nelegiuiţi, care de mai înainte au fost rânduiţi spre această osândă, schimbând ei harul Dumnezeului nostru în desfrânare, şi care tăgăduiesc pe singurul nostru Stăpân şi Domn, pe IIisus Hristos.”

Acest pasaj subliniază importanța păstrării adevărului și credinței creștine, precum și identificarea și respingerea învățăturilor greșite și a celor care le promovează în cadrul comunității creștine. Totodată acești oameni nelegiuiți soarta lor a fost prescrisă dinainte şi aceste persoane vor fi judecate.

 

 Faptele Sfinţilor Apostoli

Cap.4.28. ,,Ca să facă toate câte mâna Ta şi sfatul Tău mai dinainte au rânduit să fie.”

În acest context, acești creștini recunosc că persecuția și amenințările cu care se confruntă nu sunt întâmplătoare, ci au fost "mai dinainte rânduite" de către mâna lui Dumnezeu și înțelepciunea Sa. Ei înțeleg că Dumnezeu are un plan și un scop, chiar și în mijlocul dificultăților, și că toate acestea sunt conforme cu sfatul și voința Sa.

 

Epistola catre Filipeni a Sfantului Apostol Pavel

Cap. 2.10.13. ,,Ca întru numele lui IIisus tot genunchiul să se plece, al celor cereşti şi al celor pământeşti şi al celor de dedesubt. Căci Dumnezeu este Cel ce lucrează în voi şi ca să voiţi şi ca să săvârşiţi, după a Lui bunăvoinţă.”

Versetul 10 vorbește despre autoritatea lui Isus Hristos și exprimă ideea că în numele Lui, orice genunchi ar trebui să se plece, fie în ceruri, fie pe pământ, fie sub pământ. Acest pasaj subliniază domnia și autoritatea lui Isus Hristos asupra întregii creații.

Astfel, această recunoaștere va veni din partea "celor cerești" (îngerii), "celor pământești" (oamenii) și "celor de dedesubt" (posibil, să fie o referire la cei decedați sau demonii). Astfel putem înțelege că mai sunt fiinţe pe sub pământ.

Acest pasaj subliniază învățătura creștină despre exaltarea lui Isus Hristos ca Domn și Mântuitor, precum și despre supunerea și recunoașterea universală a stăpânirii Sale.

 

Sfânta Evanghelie după Ioan

Cap.1.12.13. ,,Dar tuturor celor ce L-au primit, adică celor ce cred în Numele Lui, le-a dat dreptul să se facă copii ai lui Dumnezeu; născuţi nu din sânge, nici din voia firii lor, nici din voia vreunui om, ci din Dumnezeu.”

Cap.6. 65. ,,Şi zicea: De aceea am spus vouă că nimeni nu poate să vină la Mine, dacă nu-i este dat de la Tatăl.”

Iisus Hristos însuşi explică ucenicilor soarta acestora, care a fost pregătită, care au fost aleşi, cărora le este dat de către Tatăl Meu.

 

 Sfânta Evanghelie după Matei

Cap.19.1. ,,Iar El le-a zis: Nu toţi pricep cuvântul acesta, ci aceia cărora le este dat.”

Cap.20.23. ,,Și El a zis lor: Paharul Meu veţi bea şi cu botezul cu care Eu Mă botez vă veţi boteza, dar a şedea de-a dreapta şi de-a stânga Mea nu este al Meu a da, ci se va da celor pentru care s-a pregătit de către Tatăl Meu.”

Cap.25.34. ,,Atunci va zice Împăratul celor de-a dreapta Lui: Veniţi, binecuvântaţii Tatălui Meu, moşteniţi împărăţia cea pregătită vouă de la întemeierea lumii.”

 

Sfânta Evanghelie după Marcu

Cap.4.11. ,,Şi le-a răspuns: Vouă vă e dat să cunoaşteţi taina împărăţiei lui Dumnezeu, dar pentru cei de afară totul se face în pilde,”

Cap.10.40. ,,Dar a şedea de-a dreapta Mea, sau de-a stânga Mea, nu este al Meu a da, ci celor pentru care s-a pregătit.”

Cap.13.20.27 ,,Şi de nu ar fi scurtat Domnul zilele acelea, n-ar scăpa nici un trup, dar pentru cei aleşi, pe care i-a ales, a scurtat acele zile. Şi atunci El va trimite pe îngeri şi va aduna pe aleşii Săi din cele patru vânturi, de la marginea pământului până la marginea cerului.”

 

CONCLUZII

 

1. Textul subliniază suveranitatea lui Dumnezeu asupra creației, precum și alegerea și rânduirea Sa a oamenilor încă dinaintea întemeierii lumii. Aceasta este evidentă în pasajele care afirmă că Dumnezeu a ales popoarele, împărțindu-le moștenirea conform numărului îngerilor Săi. Se evidențiază ideea că Dumnezeu cunoaște în avans și hotărăște destinul fiecărui individ, planificând și controlând evenimentele istoriei umane. Aceasta este o perspectivă asupra predestinării și a voinței divine care guvernează totul.

 

2. Textul vorbește despre anumite persoane care sunt alese de Dumnezeu pentru a îndeplini un scop special, fiind considerate Fiii Lui. Acești aleși sunt descrisi ca având un statut aparte și fiind sfințiți de Duhul Sfânt. Alegerea și consacrarea acestor oameni sunt prezentate ca acțiuni divine, iar ei sunt asociați cu dreptatea și credința. Versetele citate sugerează că acești aleși au fost cunoscuți și hotărâți de Dumnezeu înainte de întemeierea lumii.

 

3. Se arată că soarta oamenilor este stabilită de Dumnezeu, iar aceștia sunt aleși sau nu în funcție de voința divină. Pasajele sugerează că Dumnezeu hotărăște destinul fiecărui individ în mod precis, iar oamenii sunt pur și simplu executorii ai planului divin. Ideea că Dumnezeu hotărăște și pregătește un loc în Împărăția Sa pentru cei aleși este prezentată în versetele care vorbesc despre adunarea aleșilor de pe întregul pământ.

 

4. Textul subliniază lucrarea și intervenția Duhului Sfânt în viețile oamenilor. El este prezentat ca ghid și vorbitor divin care acționează prin credincioși în momentele dificile sau cruciale. Se afirmă că Duhul Tatălui vorbește și lucrează prin oameni, indicând o relație strânsă și directă între Dumnezeu și credincioși.

 

5. Pasajele din Deuteronom și Ecclesiasticul subliniază o perspectivă teologică asupra justiției divine, arătând că fiecărui individ i se pregătește o recompensă sau o pedeapsă în funcție de conduită. Cei drepți sunt asociați cu binele, iar cei păcătoși cu răul.

 

În concluzie, textul analizat reflectă o viziune teologică complexă asupra relației dintre Dumnezeu și oameni, evidențiind alegerea și suveranitatea divine în planificarea și ghidarea destinului uman.

 

Autor: Iurii Moisei ©

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu