22 dec. 2023

FAZA II SAU NAŞTEREA CUVÎNTULUI

   În această fază după naşterea Cuvîntului Dumnezeu capătă o calitate nouă cea de TATĂL, născându-l pe Iisus Hristos. Fiul său, este unicul născut din Tată şi ca subiect şi ca persoană este întruchiparea Cuvântului.



În versetele Bibliei se spune că Iisus Hristos este singurul născut din Dumnezeu – TATĂ. La fel se subliniază că Cuvântul s-a făcut trup, adică s-a materializat, s-a reîncarnat, (Care a fost orânduit)  conform Planului Divin.

Naşterea pe pămînt a lui Iisus Hristos a fost programată şi prorocită prin proroci.

 

Sfânta Evanghelie după Matei

Cap.1.22.23    ,,Acestea toate s-au făcut ca să se împlinească ceea ce s-a zis de Domnul prin proorocul care zice: ,,Iată, Fecioara va avea în pântece şi va naşte Fiu şi vor chema numele Lui Emanuel, care se tâlcuieşte: Cu noi este Dumnezeu”.

 

Sfânta Evanghelie după Matei

Cap.2.5. ,,Şi au stat acolo până la moartea lui Irod, ca să se împlinească cuvântul spus de Domnul, prin proorocul: ,,Din Egipt am chemat pe Fiul Meu”.

 Cap.2. 23. ,,Şi venind a locuit în oraşul numit Nazaret, ca să se împlinească ceea ce s-a spus prin prooroci, că Nazarinean Se va chema.”

 

Întâia Epistolă Sobornicească a Sfântului Apostol Petru

Cap.1.20. ,,Care a fost cunoscut mai dinainte de întemeierea lumii, dar Care S-a arătat, în anii cei mai de pe urmă, pentru voi...”

Apostolul Petru subliniază în acest verset faptul că Hristos, Fiul lui Dumnezeu, era cunoscut în Planul Divin încă de la începuturile lumii și că a venit să Se arate în vremea de pe urmă pentru binele credincioșilor, aducându-le mântuire prin jertfa Sa. Această pasaj reflectă doctrina creștină despre Hristos ca Mântuitorul și Mesia, care a fost predestinat să vină pe Pământ pentru a răscumpăra păcatele oamenilor.

„Cuvântul” în limbaj modern este Informaţie. Deci, Fiul lui Dumnezeu este Informaţia despre tot şi despre toate, pe care o posedă Tatăl. Şi în această fază Dumnezeu - Tatăl încă nu a creat nimic material sau spiritual, deci nu era CREATOR, el numai l-a născut pe Fiu, pe Cuvînt, pe Informaţie. Nu apăruse încă nici lumea de dincolo, cea spirituală, cu atât mai mult, nu exista nici lumea noastră, adică Materia. Iisus era născut mai înainte ca îngerul Luminii (Satana) sau alte creaturi spirituale.   

Îngerii au un rol însemnat dar determinat şi nu au propria voinţă. Pămîntul l-a fel a fost pregătit demult.

 

Sfânta Evanghelie după Ioan

Cap.1.1. ,,La început era Cuvântul, şi Cuvântul era cu Dumnezeu, şi cuvântul era Dumnezeu.”

Cap.1.14. ,,Şi Cuvântul s-a făcut trup şi a locuit printre noi, plin de har şi de adevăr. Şi noi am privit slava Lui, o slavă întocmai ca slava singurului născut din Tatăl”.

Versetul 1 afirmă că "La început era Cuvântul, și Cuvântul era cu Dumnezeu, și Cuvântul era Dumnezeu." Acest pasaj se referă la Isus Hristos ca "Cuvânt" (sau "Logos" în greacă) și susține divinitatea Sa. Iisus fiind Informaţie sau Cuvânt, nu este şi Energie, deci nu posedă forţa creatoare a lui Dumnezeu, numită şi Duhul Sfânt. Cuvântul adică Informaţia este însuşi Iisus Hristos.

Versetul 14 menționează că "Cuvântul s-a făcut trup și a locuit printre noi." Acesta se referă la incarnația lui Isus, momentul în care Cuvântul divin s-a întrupat ca om în persoana lui Isus Hristos.

Aceste versete subliniază natura divină și umană a lui Isus Hristos și reprezintă o parte importantă a învățăturii creștine despre persoana lui Hristos și lucrarea Sa în lume.

În Planul Tatălui soarta Fiului său a fost preconizată ca ceva fatal, inevitabil.

Iisus Hristos nu este o persoană liberă în acţiunile sale. Naşterea lui, viaţa lui, activitatea lui, moartea sa, învierea, toate au fost preconizate anterior în Planul lui Dumnezeu, iar unele din informaţii despre Iisus au fost vestite prin proroci.

Singur Iisus conştientizează că soarta sa este predeterminată de Dumnezeu Tatăl.   În Biblie adesea Iisus spune că face voia Tatălui nu a lui personală. Dacă nici Iisus nu poate face voia sa ce să mai vorbim de oameni ?

Iisus spune că Scriptura proroceşte soarta sa predestinată.

 

Sfânta Evanghelie după Luca

Cap.22.37. ,,Căci vă spun că trebuie să se împlinească întru Mine Scriptura aceasta: ,,Şi cu cei fără de lege s-a socotit”, căci cele despre Mine au ajuns la sfârşit.”

Acest pasaj este un fragment din cuvintele lui Isus Hristos înainte de a fi arestat și răstignit. Isus se referă la faptul că evenimentele care se desfășoară acum sunt împlinirea Scripturii sau a Profeției. Mai precis, el spune că trebuie să se împlinească ceea ce este scris despre El în Scriptură, și anume că El va fi socotit cu cei fără de lege.   Prin aceste cuvinte, Isus aduce în discuție destinul Său, care implica să fie considerat ca și cum ar fi fost un răufăcător sau un om fără de lege, deși El era inocent și fără păcat. Aceasta era o parte a planului divin de mântuire prin jertfa Sa pe cruce.

Fiecare existenţă a lui Iisus Hristos în ,,lumea spirituală” sau în ,,lumea noastră materială” a fost strict determinată de scopul/programul Tatălui. Iar scopul Tatălui în această fază a fost transmiterea Informaţiei necesare Fiului.

Se poate de întrebat, oare toată Informaţia Divină a fost transmisă de la Tatăl la Fiu? Este oare Fiul Atotştiitor ca şi Tatăl? Cred că nu. Unele ,,fişiere” Dumnezeu nu i-a transmis Fiului. Sunt destule dovezi, că Fiul fiind o „copie” fidelă al Tatălui, totuşi, ca şi fiecare „copie” se deosebeşte de „original”. De exemplu Iisus nu ştie cînd va fi sfîrşitul lumii aceste.

 

Sfânta Evanghelie după Marcu

Cap.13.3. ,,Şi şezând pe Muntele Măslinilor, în faţa templului, Îl întrebau, de o parte, Petru, Iacov, Ioan şi cu Andrei:

Cap.13.4.        ,,Spune-ne nouă când vor fi acestea? Şi care va fi semnul când va fi să se împlinească toate acestea?”

Cap.13.32. ,,Iar despre ziua aceea şi despre ceasul acela nimeni nu ştie, nici îngerii din cer, nici Fiul, ci numai Tatăl.”

Isus aduce în discuție momentul sau data exactă a sfârșitului vremurilor, dar subliniază că această dată este cunoscută doar de Tatăl.

Acest verset subliniază umilința și subordonarea Fiului față de Tată. Isus, în calitate de Fiul lui Dumnezeu, afirmă că nu știe momentul precis al sfârșitului, ci numai Tatăl cunoaște această dată. Această învățătură reflectă și învățăturile din alte pasaje biblice despre relația dintre Tată, Fiul și Sfântul Spirit în cadrul Sfintei Treimi.

Fiind înzestrat cu multe calităţi neobişnuite şi divine, Iisus Hristos, totuşi nu este ca şi Tatăl Atotştiutor şi Atotputernic, nu este Creator, nu generează Forţa Divină - Duhul Sfânt, etc. Fiind Fiu şi mai presus de Creaţiune, Iisus Hristos în relaţiile cu Tatăl, este subordonat lui, îşi are destinul său şi nu poate poseda liberul arbitru.

Iisus recunoaşte că nu are propria voinţă şi îndeplineşte Planul Divin a Tatălui său. Soarta lui Iisus pe pământ la fel a fost programată „orânduită”. Iisus nu are libertate pe pământ, face voia Tatălui. Aleşii vin la Iisus dacă sunt atraşi de Tatăl.

 

Sfânta Evanghelie după Luca

Cap.22.22. ,,Şi Fiul Omului merge precum a fost orânduit, dar vai omului aceluia prin care este vândut!”

Isus spune că "Fiul Omului merge precum a fost orânduit," ceea ce înseamnă că El urma să-și îndeplinească misiunea și să treacă prin suferința și moartea Sa, care erau parte a planului divin de mântuire. Cu toate acestea, Isus exprimă tristețe și condamnare asupra celui care urma să-L trădeze, referindu-se la Iuda Iscarioteanul, care urma să-L vândă în schimbul de arginți.

 

Sfânta Evanghelie după Ioan

Cap. 6. 44. ,,Nimeni nu poate să vină la Mine, dacă nu-l va trage Tatăl, Care M-a trimis, şi Eu îl voi învia în ziua de apoi.”

Isus afirmă că nimeni nu poate veni la El, să-L recunoască și să-L accepte ca Mântuitor personal, dacă nu este tras de Tatăl care L-a trimis. Aceasta arată că credința în Isus Hristos nu este doar o alegere umană, ci și o lucrare a lui Dumnezeu, care mișcă inimile oamenilor și-i atrage spre El. Acest proces de a fi "tras de Tatăl" se referă la prevenirea și lucrarea harului divin care pregătește inimile oamenilor pentru credință.

 

Sfânta Evanghelie după Ioan

Cap.8.28. ,,Deci le-a zis IIisus: Când veţi înălţa pe Fiul Omului, atunci veţi cunoaşte că Eu sunt şi că de la Mine însumi nu fac nimic, ci precum M-a învăţat Tatăl, aşa vorbesc.”

Cap.8. 29. ,,Şi Cel ce M-a trimis este cu Mine; nu M-a lăsat singur, fiindcă Eu fac pururea cele plăcute Lui.”

Isus afirmă că acțiunile și cuvintele Sale sunt în total acord cu voința Tatălui. El subliniază că El nu acționează sau vorbește de la Sine însuși, ci toate vin de la Tatăl.

Isus afirmă că El face întotdeauna ceea ce este plăcut Tatălui, arătându-și supunerea totală față de voința divină și unitatea Lui cu Tatăl în misiunea Sa de mântuire a omenirii.

Dumnezeu nu s-a manifestat ca Tatăl pentru Iisus, de la începuturi, deoarece Iisus Hristos are început care este ziua lui de naştere, ziua cea  de naștere spirituală nu cea pămîntescă din anul 4 î.e.n.. Acest moment de naştere în ceruri al unicului Fiu, de asemenea a fost planificat şi înfăptuit la “timpul potrivit”. Altfel spus, Iisus Hristos are un început direct în Dumnezeu. Iisus Hristos prin esenţă este o reflectare veridică a Informaţiei Spirituale ale Tatălui.

Dar această Informaţie nouă “încorporată” în Fiul său, totuşi este o copie. Fiul are destinul său, are soarta sa, are misiunea sa, este foarte înzestrat pentru îndeplinirea acestei misiuni. Şi totuşi, are şi limitele sale. Dar altfel nici nu se putea fi. Rolul pe care Iisus Hristos este sortit să-l joace în Planul Divin, este un rol foarte enorm şi principal şi totuşi acesta este un rol. Regizorul şi Scenaristul însă este unucul -  Dumnezeu Tatăl.

Iisus prin pildă alegorică spune rolul său subordonat faţă de Tatăl Dumnezeu. Mlădiţile sunt ucenicii lui Iisus.

 

CONCLUZII:

 

1.         Textul sugerează că Iisus Hristos devine Fiul într-o fază ulterioară după nașterea Cuvântului și că această naștere a fost profețită în Vechiul Testament. Nașterea sa este descrisă ca o împlinire a planului divin și a profețiilor. Dumnezeu Tatăl, în virtutea atributelor Sale divine de atotștiință și atotputere, dă naștere lui Iisus Hristos, Fiul Său.

 

2.         "Cuvântul" este asociat cu "Informația" în text, și se afirmă că Iisus Hristos este însuși această Informație. Incarnația lui Iisus este menționată în contextul întrupării Cuvântului, arătând că el devine trup și locuiește printre oameni.

 

3.         Se subliniază că viața, moartea și toate acțiunile lui Iisus sunt preconizate și planificate de Dumnezeu Tatăl înainte de începerea lumii. Iisus recunoaște că el îndeplinește voia Tatălui și că aceasta este parte a unui plan divin prestabilit.

 

4.         Iisus este prezentat ca fiind subordonat Tatălui și ca având un rol prestabilit în planul divin. Se afirmă că Iisus nu posedă libertate de acțiune independentă și că el face mereu voia Tatălui.

 

5.         Se subliniază că Iisus nu cunoaște unele aspecte ale viitorului, cum ar fi data sfârșitului lumii, afirmând că doar Tatăl le cunoaște. Acest aspect arată umilința și subordonarea Fiului față de Tatăl.

 

6.         Se menționează că nimeni nu poate veni la Iisus dacă nu este atras de Tatăl, evidențiind că credința în Hristos este rezultatul intervenției divine.

 

7.         Textul evidențiază că Iisus își îndeplinește misiunea conform planului Tatălui, chiar dacă aceasta implică suferință și moarte.Se subliniază subordonarea și supunerea totală a lui Iisus față de voința Tatălui. Nașterea lui Iisus Hristos este o parte a planului divin de mântuire a omenirii. El este trimis de Tatăl pentru a răscumpăra păcatele oamenilor și pentru a le oferi mântuire.

 

8.         Se sugerează că Informația Divină este transmisă de la Tatăl la Fiul, dar există unele aspecte pe care Dumnezeu nu i le-a comunicat Fiului. Se afirmă că Iisus nu știe, de exemplu, momentul sfârșitului lumii.

 

9.         În ansamblu, textul evidențiază relația specială dintre Tatăl și Fiul în teologia creștină, cu accent pe subordonarea și supunerea totală a lui Iisus față de planul divin prestabilit.


Autor: Iurii Moisei ©


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu