PARLAMENTUL
HOTĂRÎRE Nr. 149 din 23.06.1990
cu privire la avizul Comisiei Sovietului Suprem al
R.S.S.
Moldova pentru aprecierea politico-juridică a Tratatului sovieto-german
de neagresiune şi a Protocolului adiţional secret din 23 august 1939,
precum şi a consecinţelor lor pentru Basarabia şi Bucovina de Nord
Moldova pentru aprecierea politico-juridică a Tratatului sovieto-german
de neagresiune şi a Protocolului adiţional secret din 23 august 1939,
precum şi a consecinţelor lor pentru Basarabia şi Bucovina de Nord
Publicat : 30.08.1990 în B.Of. Nr. 006
Promulgat : 23.06.1990 Data intrarii in vigoare :
23.06.1990
Sovietul
Suprem al Republicii Sovietice
Socialiste Moldova h
o t ă r ă ş t e:
A aproba
avizul Comisiei Sovietului Suprem al
R.S.S. Moldova cu
privire la aprecierea politico-juridică a Tratatului sovieto-german
de neagresiune şi a Protocolului adiţional
secret din 23 august 1939, precum şi consecinţelor lor
pentru Basarabia şi Bucovina de Nord.
Preşedintele
Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova M.
SNEGUR
or. Chişinău,
23 iunie 1990.
Nr.149-XII.
AVIZ
al
Comisiei Sovietului Suprem al R.S.S. Moldova pentru aprecierea
politico-juridică a tratatului sovieto-german
de neagresiune şi a Protocolului adiţional secret din 23 august
1939, precum şi a
consecinţelor lor pentru Basarabia şi Bucovina de Nord
Comisia Sovietului Suprem al
R.S.S. Moldova, în scopul restabilirii
adevărului istoric, ţinînd cont de
deciziile Comisiei similare a
Congresului al doilea de deputaţi ai poporului
din U.R.S.S. şi de
rezultatele muncii desfăşurate în ultimii ani de istoricii şi
juriştii din republică şi de peste hotare, a examinat
aspectele esenţiale ale semnării,
înfăptuirii şi urmărilor Tratatului sovieto-german
de neagresiune din 23 august 1939 şi ale Protocolului adiţional secret.
Studiind
acest tratat şi Protocolul adiţional
secret, precum şi consecinţele lor istorice şi
juridice pentru Basarabia şi Bucovina de Nord, Comisia a constatat:
Basarabia
şi Bucovina de Nord au fost dintotdeauna părţi componente a Statului
Moldova, creat în secolul al XIV-lea pe pămîntul strămoşilor romănilor -
geto-daci.
La 1775
Imperiul habsburgic răpeşte Statului Moldova
partea lui de nord, Bucovina .
În urma
războiului ruso-turc din 1806 - 1812 şi a
unui îndelungat tîrg diplomatic, prin tratatul
de pace de la Bucureşti
(1812), Rusia dezmembrează Statul Moldova, anexînd ţinutul dintre
Prut şi Nistru, asupra căruia extinde în mod artificial
numele de Basarabia.
Ca rezultat al prăbuşirii
Imperiului rus şi a celui austro-ungar, în rma celui dintîi război mondial şi
a revoluţiei ruse din 1917,
Basarabia şi Bucovina capătă posibilitatea de a-şi realiza dreptul
lor firesc şi legitim la autodeterminare. La 2 decembrie 1917 a fost creată Republica
Democratică Moldovenească. După proclamarea Ucrainei republică independentă,
parlamentul Republicii Democratice Moldoveneşti
- SFATUL ŢĂRII - a declarat,
la 24 ianuarie 1918, independenţa
Republicii Democratice Moldoveneşti.
La 27 martie 1918, ţinînd cont
de numeroasele adresări ale populaţiei din ţinut şi de
imposibilitatea păstrării, în acea conjuctură politică şi militară, a independenţei
Republicii Democratice Moldoveneşti, Sfatul
Ţării a decis prin vot unirea Basarabiei cu Romănia.
Congresul general al Bucovinei, la 15
noiembrie 1918, a votat "Unirea
necondiţionată şi pentru vecie a Bucovinei, în vechile ei
hotare pînă la Ceremuş ,
Colacin şi Nistru, cu Regatul Romăniei.
Guvernul Sovietic a cerut în
repetate rînduri să i se recunoască pretinsul drept de stăpînire a Basarabiei,
luptînd atît pe cale diplomatică (tratative,
proteste, propuneri), cît şi militară (organizarea de intervenţii, rebeliuni,
sabotaj), făcînd propagandă antinaţională şi chiar propunînd
răscumpărare pe contul tezaurului de stat al Romăniei, confiscat în
decembrie 1917. Insistenţa istoriografiei sovietice oficiale asupra
afirmaţiei false precum că în
Basarabia ar fi biruit, în
1918, Puterea Sovietică, ea devenind chipurile, parte componentă a noului stat sovietic,
îşi are explicaţia
în tendinţa de a justifica exportul de revoluţie şi reanexarea
Basarabiei. Luptătorii pentru realizarea aşa-ziselor intenţii
revoluţionare ale bolşevicilor pe acest teritoriu, ca şi alţi militanţi
ai păstrării imperiului, erijaţi în revoluţionari, au fost,
cu puţine excepţii, de origine etnică străină,
străini intereselor vitale ale salvgardării şi
prosperării, întregii naţiuni romăne.
În prima jumătate
a anilor 30 s-a ajuns la o ameliorare a
raporturilor dintre U.R.S.S. şi Romănia, ce a culminat
cu stabilirea, la 9 iunie 1934, a
relaţiilor diplomatice între aceste două ţări,
document prin care ambele ţări (părţi) îşi garantau "mutual plinul şi
întregul respect al suveranităţii fiecăruia dintre statele
noastre şi abţinerea de la orice imixtiune,
directă sau indirectă, în afacerile
interne şi în dezvoltarea fiecăreia
dintre ele, şi în special a oricărei agitaţiuni,
propagandei şi oricărui fel de intervenţiuni sau de sprijin al
acestora".
Angajarea U.R.S.S. în
preajma celui de al doilea război mondial în
tranzacţii strînse şi reciproc avantajoase cu Germania
hitleristă s-a soldat cu înţelegerea mutuală a
împărţirii sferelor de influenţă în
Europa. Conform prevederilor Protocolului adiţional secret la Tratatul
sovieto-german de neagresiune, semnat la
23 august 1939, Uniunii Sovietice şi Germaniei
le revenea dreptul de a decide soarta Finlandei, Estoniei, Letoniei,
Lituaniei, Poloniei şi a Romăniei. Punctul trei al
Protocolului adiţional secret menţiona cointeresarea U.R.S.S.
faţă de
Basarabia. Bucovina, care niciodată nu
a fost parte componentă a
imperiului rus şi nici a Ucrainei, nu este
menţionată în Protocolul adiţional secret.
Pretenţiile asupra Bucovinei, înaintate de U.R.S.S. în 1940, au fost
o plăsmuire a aparatului diplomatic stalinist.
Prin semnarea
protocolului adiţional secret Uniunea R.S.S.
a încălcat faţă de Romănia :
articolul 1
al Pactului Briand-Kellogg, ce prevedea condamnarea
recurgerii la război pentru reglementarea
diferendelor internaţionale şi renunţarea la
el ca instrument de politică naţională în relaţiile dintre statele
contractante;
articolul 2
al aceluiaşi tratat ce recunoştea că reglementarea sau
soluţionarea tuturor diferendelor sau conflictelor, de orice natură sau
ordine, care puteau apărea între puterile contractante,
urma să fie înfăptuită numai prin mijloace paşnice;
Protocolul
de la Moscova
din 9 februarie 1929, prin care semnatarii lui, U.R.S.S., Estonia,
Letonia, Polonia şi Romănia, urgentau intrarea în vigoare, pentru ele aparte, a
Pactului Briand-Kellogg.
Protocolul
adiţional secret al Tratatului
sovieto-german de neagresiune din 23 august
1939, ce stabilea sferele de influenţă în Europa de Est,
contravenea principiilor fundamentale unanim recunoscute
şi normelor imperative ale dreptului internaţional,
întrucît decidea soarta unor state terţe fără participarea lor, este
nul şi neavenit din momentul semnării lui.
O
consecinţă logică a semnării la 23 august
1939 a Protocolului adiţional
secret al Tratatului sovieto-german de neagresiune, a
pregătirii militare sistematice, ce a urmat
după încheierea acestui
pact, au fost notele ultimative din 26 şi 27 iunie
1940, trimise de guvernul sovietic Romăniei,
prin care guvernului romăn i se cerea "să
înapoieze cu orice preţ Uniunii Sovietice Basarabia" şi să-i
transmită partea de nord a Bucovinei
"drept recompensă pentru uriaşa daună pricinuită Uniunii Sovietice şi
populaţiei Basarabiei în cei 22 de ani de guvernare a Romăniei în
Basarabia".
Notele
ultimative ale guvernului sovietic trimise Romăniei la 26 şi 27
iunie 1940 contravin normelor imperative ale dreptului internaţional
şi sînt o mostră a politicii de dictat imperial.
Decizia privind
ocuparea
Bucovinei de Nord e un exemplu elocvent al politicii
expansioniste, promovate în permananţă de guvernul stalinist.
La 28 iunie
1940 U.R.S.S. a ocupat prin forţă armată
Basarabia şi Bucovina de Nord, contrar voinţei populaţiei acestor
ţinuturi.
Proclamarea în mod
nelegitim la 2 august 1940 a
R.S.S. Moldoveneşti
a fost un act de dezmembrare a
Basarabiei şi Bucovinei. Trecerea
arbitrară sub jurisdicţia R.S.S. Ucrainene a Bucovinei de
Nord şi a judeţelor Hotin, Ismail şi Cetatea
Albă contravenea adevărului istoric şi realităţii etnice existente în acea
vreme.
Odată cu
instaurarea în Basarabia şi Bucovina de Nord
a regimului sovietic stalinist, în aceste ţinuturi au
fost comise crime împotriva umanităţii: omoruri în masă, deportări,
foamete organizată.
În conformitate cu
argumentele istorice, juridice şi politice expuse
mai sus urmează ca în ziua
de 28 iunie să fie suspendate toate
manifestările cu caracter festiv.
Prin prezentul Aviz Comisia întregeşte, sub toate
aspectele, semnificaţia profundă şi amplă
a Declaraţiei suveranităţii R.S.S. Moldova.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu