Această temă continuă să provoace
dezbateri între istorici, iar analiza operei istoricului sovietic N.A. Mașkin
oferă un punct de plecare esențial în înțelegerea complexității acestui proces.
În 1947 istoricul sovietic N.A.Maşkin a scris celebra sa operă "Istoria
Romei antice". Analizând opera istoricului
sovietic observăm că autorul subliniază un aspect esențial: procesul de
romanizare a Daciei a fost mult mai superficial decât în alte provincii ale
Imperiului Roman.
Procesul de
cucerire și colonizare
Autorul a scris:
"Завоеванная при Траяне Дакия славилась
месторождениями золота, почва ее отличалась плодородием. Вскоре после покорения
Дакии туда было выведено много колоний. В дакийских городах большую роль, чем в
иных западных и восточных странах, играли военные элементы; среди колонистов было
немало уроженцев малоазийских областей. Коренного дакийского населения
романизация коснулась меньше, чем населения других провинций. Получая помощь
извне, дакийцы часто восставали. Дакия была одной из первых западных
провинций, потерянных римлянами."
Traducerea în limba română:
,,Dacia, cucerită în timpul
domniei lui Traian, era renumită pentru zăcămintele sale de aur, iar solul ei
se remarca prin fertilitate. La scurt timp după cucerirea Daciei, au fost
înființate numeroase colonii acolo. În orașele dacice, elementele militare
jucau un rol mai important decât în alte țări din vest și est; printre
coloniști erau mulți originari din regiunile asiatice mici. Procesul de
romanizare a afectat mai puțin populația autohtonă dacică decât populația altor
provincii. Dacii, primind ajutor extern, se ridicau adesea în revolte. Dacia a
fost una dintre primele provincii occidentale pierdute de romani.”
Mașkin subliniază faptul că Dacia, cucerită de Traian, era un teritoriu bogat în resurse naturale, în special aur, iar solul său fertil reprezenta un motiv pentru interesul romanilor de a o integra în imperiu. După cucerire, s-au stabilit numeroase colonii romane în Dacia, însă, spre deosebire de alte provincii ale Imperiului Roman, procesul de romanizare nu a avut aceeași profunzime.
Un element distinctiv al provinciei Dacia a fost caracterul militar pronunțat. În orașele dacice, prezența elementelor militare era mult mai puternică decât în alte regiuni ale imperiului, ceea ce a împiedicat, în parte, o romanizare intensă a populației locale. Coloniștii proveneau din diverse părți ale imperiului, nu doar din Italia, fapt care a limitat uniformitatea procesului de romanizare. Astfel, elementul roman nu a reușit să influențeze în profunzime cultura și tradițiile dacice.
Rezistența culturală
și lingvistică
Mașkin remarcă faptul că procesul de romanizare a afectat mai puțin populația dacică decât alte provincii, ceea ce indică o rezistență culturală puternică. Acest fenomen este evidențiat și de revoltele frecvente ale dacilor împotriva stăpânirii romane, care demonstrează faptul că dacii nu au acceptat de bunăvoie dominația și influența romană.
Autorul a scris:
"Города Фракийского и Западно-черноморского
побережья сохраняли эллинистические черты, местное население, занимавшееся
земледелием и скотоводством, хотя и утратило в значительной мере племенную
организацию, но сохраняло свой язык и обычаи."
Traducerea în limba română:
"Orașele de pe coasta tracică și de la Marea
Neagră de Vest păstrau trăsături elenistice. Populația locală, dedicată
agriculturii și creșterii animalelor, deși în mare măsură își pierduse
organizarea tribală, își menținea limba și obiceiurile."
De asemenea, orașele de pe coasta Traciei și Mării Negre păstrau trăsături elenistice, iar populația locală, dedicată agriculturii și creșterii animalelor, și-a păstrat limba și obiceiurile. Această continuitate a tradițiilor sugerează că romanizarea a avut un impact limitat asupra identității geto-dacice.
Invaziile barbare și identitatea
locală
Un alt aspect important evidențiat de Mașkin este că regiunile dunărene, inclusiv Dacia, erau constant expuse invaziilor barbare. Aceste invazii primeau adesea sprijinul populației locale, ceea ce sugerează că dacii nu se identificau pe deplin cu Imperiul Roman și erau dispuși să colaboreze cu triburile barbare pentru a-și menține autonomia. Acest lucru arată clar că dacii nu au fost complet asimilați de către cultura romană și și-au menținut o identitate distinctă.
Autorul a scris:
"Придунайские области постоянно испытывали
нашествия варваров, которые находили нередко (особенно в Дакии) поддержку
местного населения."
Traducerea în limba română:
"Regiunile de pe Dunăre
erau în mod constant supuse invaziilor barbarilor, care adesea găseau sprijin
în rândul populației locale, în special în Dacia."
Concluzie:
Analiza textului lui N.A. Mașkin aduce argumente solide în favoarea ideii că romanizarea geto-dacilor a fost un proces superficial. Dacii și-au păstrat identitatea culturală, limba și obiceiurile într-o măsură mult mai mare decât alte popoare cucerite de romani. Deși influența romană a fost prezentă în anumite aspecte ale vieții cotidiene, aceasta nu a reușit să înlocuiască în mod fundamental cultura și valorile dacice.
Prin urmare, romanizarea
geto-dacilor poate fi considerată mai degrabă un mit decât o realitate
completă, fiind un proces parțial și superficial. Identitatea națională a
românilor nu a fost construită doar pe baza influenței romane, ci este
rezultatul unei rezistențe și adaptări a culturii dacice, care a supraviețuit
și s-a adaptat influențelor externe. Acest fapt subliniază importanța de a
recunoaște complexitatea procesului istoric și de a înțelege că identitatea
noastră națională nu este rezultatul unei singure influențe, ci al unei
îmbinări unice de tradiții, rezistență și adaptabilitate.
Autor: Iurii Moisei ©
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu