NOŢIUNI GENERALE CLIODINAMICA
Principalul
obiectiv al cliodinamicii este identificarea și analiza tiparelor istorice prin
studiul proceselor sociale pe termen lung. Principalele contribuții ale acestei
discipline includ dezvoltarea unor modele matematice ale ciclurilor
socio-demografice „seculare” și modelarea evoluției pe termen lung a Sistemului
Mondial.
Multe
dintre procesele istorice sunt dinamice, manifestând schimbări temporale, cum
ar fi fluctuațiile populaționale, expansiunea și contractarea economică, precum
și ascensiunea și declinul statelor. De aceea, cliodinamicienii utilizează
modele matematice pentru a interpreta fenomene macro-istorice, cum ar fi
apariția imperiilor, tensiunile sociale, conflictele civile și prăbușirea
statelor.
Unul dintre obiectivele cliodinamicii este de a elimina explicațiile mai puțin plauzibile ale proceselor istorice. Conform lui P.V. Turchin, cliodinamica se dezvoltă din cliometrie, beneficiind de date empirice pentru elaborarea modelelor, în timp ce cliometria se sprijină la rândul său pe cliodinamică pentru a avea teorii și modele care să îndrume cercetarea empirică.
Numărul Φ este
cunoscut încă din antichitate și a primit denumirile de "Secțiunea de
Aur", "Numărul de Aur" sau "Raportul de Aur" începând
cu secolul XIX. Prima definiție clară a acestui număr a fost formulată în jurul
anului 300 î.Hr. de către Euclid din Alexandria, considerat părintele
geometriei ca sistem deductiv formalizat.
Euclid a descris Φ ca
fiind rezultatul împărțirii unui segment de dreaptă în ceea ce el a numit
"medie" și "extremă rație". El a explicat: "Un segment
de dreaptă este împărțit în medie și extremă rație atunci când întregul segment
se raportează la segmentul mai mare în același mod în care acesta se raportează
la segmentul mai mic".
Mulți cercetători și
matematicieni au explorat și studiat legătura dintre secțiunea de aur și
diverse aspecte ale naturii, artei, științei și chiar vieții umane. Unii dintre
cei mai cunoscuți cercetători care au studiat aceste proporții includ:
1. Leonardo da Vinci: Artistul
și inventatorul italian Leonardo da Vinci a folosit secțiunea de aur în
numeroasele sale opere de artă și a investigat proporția divină în studiile
sale despre anatomie și natură.
2. Johannes Kepler: Astronomul
și matematicianul german Johannes Kepler a studiat proporția divină în relație
cu mișcările planetelor și structura sistemului solar.
4. Adolf Zeising: Matematicianul
german Adolf Zeising a explorat aplicarea secțiunii de aur în artă și natură,
sugerând că aceasta apare frecvent în structurile și modelele observate în
lumea naturală.
5. Roger Penrose: Fizicianul
și matematicianul britanic Roger Penrose a dezvoltat conceptul de "dovadă
a lui Penrose" pentru a ilustra cum secțiunea de aur poate fi folosită
pentru a genera modele repetate în spațiu, cunoscut sub numele de
"tilings".
Acești cercetători și mulți
alții au contribuit la înțelegerea și explorarea secțiunii de aur și a
importanței sale în diverse domenii, punând bazele pentru studii ulterioare și
interpretări variate ale acestui concept fascinant.
Secțiunea de aur, cunoscută și
sub numele de proporția divină sau numărul de aur, este o constantă matematică
care apare frecvent în natură și artă. A fost observată în diverse domenii,
inclusiv:
1. Artă și design: Multe opere
de artă și structuri arhitecturale celebre, cum ar fi Piramidele din Giza sau
lucrările lui Leonardo da Vinci, folosesc proporția divină în designul lor.
2. Biologie: Unele structuri
biologice, precum distribuția frunzelor pe o tulpină sau distribuția
ramificării ramurilor într-un arbore, urmează proporția divină.
3. Matematică și științe:
Producerea de spirale Fibonacci, distribuția particulelor în floarea soarelui
sau în cochilia unui melc, și chiar în ecuații și serii matematice.
4. Muzică: Secțiunea de aur a
fost folosită în compoziții muzicale pentru a crea o estetică plăcută.
5. Finanțe: Unele teorii ale
pieței financiare și analize ale prețurilor acțiunilor sugerează că secțiunea
de aur poate fi folosită pentru a prevedea mișcările de preț.
6. Arhitectura antică, cum ar
fi construcțiile egiptene și grecești, precum Piramidele din Giza sau
Partenonul, a fost adesea concepută folosind proporția divină. În plus, unii
istorici și cercetători au speculat că secțiunea de aur ar fi fost folosită în
designul și organizarea unor orașe și temple antice, cum ar fi orașul ideal
conceput de filosoful grec Platon, numit Atlantis.
7. În creațiile literare,
secțiunea de aur poate fi identificată în structura și organizarea unor opere,
chiar dacă nu este întotdeauna explicit menționată. Autorii au folosit
proporția divină pentru a crea echilibru și armonie în povestirile lor.
De exemplu:
1. Poezie: Mulți poeți au
folosit structuri și ritmuri care urmează proporția divină pentru a crea
versuri armonioase și plăcute auzului.
2. Narativă: Unii autori au
organizat capitolele și secțiunile unei cărți folosind secțiunea de aur pentru
a asigura un flux și o proporție echilibrată în poveste.
3. Personaje și acțiune:
Secțiunea de aur poate fi de asemenea prezentă în dezvoltarea personajelor și a
intrigii, unde proporțiile și relațiile dintre personaje sau evenimente pot
urma această proporție matematică.
8. În Biblie, unele cercetări
și interpretări au sugerat că secțiunea de aur ar putea fi prezentă în anumite
aspecte ale textului sau în designul unor structuri religioase menționate.
De exemplu:
1. Arca Legământului:
Dimensiunile Arcei Legământului descrise în Cartea Exodului par să respecte
proporția divină.
2. Templul lui Solomon: Unii
cercetători au sugerat că proporțiile și dimensiunile Templului lui Solomon,
descrise în Biblie, ar putea urma secțiunea de aur.
3. Povești și parabole:
Secțiunea de aur poate fi identificată și în structura unor povești sau
parabole biblice, unde evenimentele și relațiile dintre personaje respectă
această proporție matematică.
Acestea sunt doar câteva
exemple, iar legăturile cu secțiunea de aur sunt adesea subiect de studiu și de
interes în multe alte domenii.
Lumea materială evoluează conform legilor și
principiilor identificate de cercetători în diverse domenii ale științei. Unii
le denumesc Legi Naturale, în timp ce alții le numesc Legi Divine. Indiferent
de denumire, lumea materială, guvernată de aceste legi, se manifestă într-un
mod armonios, estetic și perfect, la fel ca spațiul și timpul în care Natura și
Universul există. De-a lungul istoriei, oamenii au identificat legile armoniei
și esteticii, care descriu o proporționalitate între componentele unui întreg.
Această proporționalitate este prezentă în mod obiectiv în lumea naturală și
poate fi conștient folosită de oameni în crearea obiectelor artificiale.
Din vremuri străvechi, oamenii au aplicat
conștient principiile asimetrice armonioase în artă, în arhitectura
construcțiilor precum piramidele egiptene și maya, palatele antice, templele și
catedralele. Mai târziu, aceste principii au fost folosite și în obiectele de
uz cotidian, având în vedere asimetria armonioasă.
Pe măsură ce știința a evoluat, coeficientul
armoniei și proporției φ a fost identificat de cercetători în cristalele
mineralelor, în astronomie la dispunerea corpurilor cerești, în structurile
anatomice ale animalelor și ale omului. De asemenea, au fost studiate și
identificate armoniile Secțiunii de Aur în opere literare, pictură, grafică și
muzică.
Astfel, s-a concluzionat că coeficientul φ, ca
reprezentant al Secțiunii de Aur, este un coeficient universal, stabil, la fel
ca mulți alți coeficienți constanți.
Studiind fenomenele istorice și procesele
sociale ale națiunilor, popoarelor, țărilor sau personalităților cu ajutorul
cliodinamicii și proiectând-o folosind Proporția de Aur, putem identifica
legile apariției proceselor istorice. Proporția de aur poate fi observată și în
viața unei persoane prin relația dintre evenimentele sau momentele
semnificative. Deși nu este un concept matematic strict aplicabil în viața
cotidiană, ideea este că anumite momente sau etape importante ale vieții unei
persoane pot avea o relație proporțională similară secțiunii de aur. De
exemplu, unele persoane pot observa că durata dintre evenimente majore, precum
nașterea și atingerea maturității sau între etapele importante ale carierei sau
relațiilor, respectă proporția divină. Utilizând cliodinamica cu Proporția de
Aur pentru a identifica legitățile istorice, metoda este denumită Cliodinamica
Derministă. Acest domeniu de cercetare se concentrează pe ritmurile istorice
ale societăților umane și ale vieților individuale, folosind concepte
matematice precum Secțiunea de Aur. Abordarea inovatoare a acestui domeniu
oferă o perspectivă interesantă asupra evoluției istorice și dezvoltării
societăților umane, introducând noi direcții de cercetare în acest domeniu
fascinant.
I. Evenimente și fenomene simple, cotidiene, ne-semnificative și cantitative:
Aceste evenimente se
produc în mod constant, regulat și zilnic. Efectul lor nu are un impact larg
sau general. Schimbările care au loc în aceste perioade scurte de timp sunt de
natură cantitativă și evolutivă, ele servind doar ca pregătire pentru
fenomenele majore, calitative și revoluționare.
II. Evenimente, fenomene rare, majore, complicate, calitative, aşa numite ,,noduri istorice”
Evenimentele semnificative, rare și revoluționare sunt esențiale în istorie și pot fi analizate prin prisma Proporției de Aur. Pentru a evalua aceste evenimente, voi utiliza o metodologie cliodinamică specială.
1. Selecția Anilor Semnificativi:
-
Pentru analiza istoriei unui popor sau a unei persoane, se vor identifica anii
în care au avut loc evenimente calitative, rare și majore, denumite ,,noduri
istorice”.
-
Exemple pentru popoare: anii de început și sfârșit al războaielor, revoluțiilor
sau crizelor majore.
-
Exemple pentru persoane: anul nașterii, al decesului sau al schimbărilor
semnificative în viața personală.
2. Organizarea Cronologică:
-
Aceste ,,noduri istorice” vor fi plasate pe axa timpului în ordinea lor
cronologică.
3. Calculul Perioadelor:
- Se
vor calcula perioadele de timp dintre acești ani semnificativi și se vor
compara între ele.
4. Coeficientul de Raportare:
4. Coeficientul de Raportare:
- Durata acestor perioade va fi raportată:
a) Se va raporta perioada
întreagă a segmentului la perioda ce mai mare.
b) Apoi se va raporta perioada ce mai mare a segmentului la
perioda ce mai mică.
c) Se va calcul media acestor
două rapoarte rezultate.
d) Acest coeficient mediu
calculat se va compara cu coeficientul Proporției de Aur, φ = 1,61800338875.
5.Trebuie avut în vedere că coeficienții calculați pot avea o marjă de eroare, deoarece se referă la perioade de ani întregi, nu la luni sau zile. Dacă analiza ar fi efectuată cu o precizie mai mare, la nivel de luni sau zile, rezultatele ar fi mai exacte și s-ar apropia mai mult de φ.
De exemplu:
Autor: Iurii Moisei ©
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu