La 21 mai, la Bruxelles, de către prim-ministrul Dorin Recean și vicepreședintele Comisiei Europene, înaltul reprezentant al UE pentru Afaceri Externe și Politică de Securitate, Josep Borrell Fontelles a fost semnat Parteneriatul de Securitate și Apărare dintre Moldova și UE. Pentru a exclude speculațiile și a înțelege esența textului acestui document strategic este necesar de explicat comentând mai larg unele noțiuni ale punctelor din documentul semnat.
PARTENERIAT DE SECURITATE ȘI APĂRARE DINTRE REPUBLICA MOLDOVA ȘI UNIUNEA EUROPEANĂ
1. Uniunea Europeană (în continuare – UE) și Republica Moldova (în continuare – Moldova) se confruntă cu un mediu de securitate din ce în ce mai provocator, printre altele, din cauza războiului de agresiune în desfășurare al Rusiei împotriva Ucrainei. UE și Moldova sunt angajate să consolideze ordinea internațională bazată pe reguli și să susțină respectarea Cartei Națiunilor Unite (ONU).
2. Relațiile dintre
UE și Moldova se bazează
pe Acordul de Asociere (inclusiv Zona de Liber
Schimb Aprofundat și Cuprinzător – ZLSAC) și sunt fondate pe valori
comune ale democrației, apărării drepturilor omului și a libertăților
fundamentale, precum și statul de drept. Acordul de Asociere se referă la un
angajament comun de aprofundare a cooperării dintre părți în domeniul
securității și apărării.
3. UE a recunoscut
progresul substanțial al Moldovei și angajamentul față de reforme în calea sa
către UE. Având în vedere
acest lucru, Consiliul European, în decembrie 2023, a luat decizia istorică de a deschide negocierile de
aderare cu Moldova, iar în martie 2024 a invitat Consiliul să adopte rapid
cadrul de negociere și să avanseze lucrările fără întârziere.
4. UE și Moldova au
adoptat, respectiv, documente strategice importante care vor ghida politicile
lor de securitate și apărare în anii următori. Busola Strategică a UE pentru
Securitate și Apărare, adoptată în 2022,
stabilește o viziune
clară pentru un rol mai robust al UE în domeniul securității și apărării, fiind centrată pe parteneriate puternice și
adaptate. Strategia Securității Naționale a Moldovei, adoptată în decembrie 2023, identifică aderarea
la UE ca unul dintre
obiectivele cheie și vizează extinderea colaborării cu UE și
alți aliați și parteneri pentru a aborda provocările transnaționale.
5. Atât UE, cât și Moldova caută să valorifice momentul pentru a intensifica și mai mult cooperarea,
pentru a aborda mai bine provocările comune și a consolida reziliența Moldovei.
Prin urmare, UE și Moldova se angajează să dezvolte, să aprofundeze și să
consolideze cooperarea și dialogul pe întreg
spectru de subiecte
legate de securitate și apărare, folosind
cadrele existente și explorând noi căi de cooperare, ținând cont de
faptul că securitatea cuprinde tot mai mult o gamă mai largă de dimensiuni
strâns legate, cum ar fi amenințările cibernetice și hibride, inclusiv
dezinformarea.
Cadrul general
6. UE și Moldova au decis să stabilească și să pună în aplicare Parteneriatul de Securitate și Apărare, adaptat și în beneficiul reciproc, bazat pe o serie de mecanisme de dialog care au ca scop asigurarea coordonării și supravegherii, precum:
Ø Utilizarea
Consiliului de Asociere UE – Moldova în scopul asigurării monitorizării
implementării Parteneriatului de Securitate și Apărare și în scopul oferirii ghidărilor, după caz.
Ø Reuniunile anuale
ale Dialogului UE – Moldova la nivel înalt în domeniul politic și de securitate
(din partea UE – Director Politic; din partea Moldovei – Ministru al Afacerilor
Externe / Secretar de stat)
vor servi drept
platforma cheie pentru
a discuta situația
politică și de securitate în regiune, precum și pentru a aborda
subiectele de pace, securitate și apărare.
Ø
Avansarea formatului existent de consultări UE –
Moldova în domeniul de securitate și apărare la formatul de Dialog anual UE –
Moldova în domeniul de securitate și apărare la nivel de Șef Direcție /
Director Executiv, pentru a discuta mediul strategic larg, aborda problemele specifice de securitate și apărare, explora
noile posibilități de cooperare și, după
caz, pentru a pregăti livrabilele și temele de discuție la Consiliul de Asociere UE – Moldova și la Dialogul UE – Moldova
la nivel înalt în domeniul
politic și de securitate.
Ø Explorarea posibilității de lansare a consultărilor tematice adiționale în domeniile specifice de interes comun, precum securitatea cibernetică, contracararea acțiunilor străine de manipulare a informațiilor și ingerințelor străine (FIMI), etc.
7.
UE și Moldova
vor lucra împreună
pentru extinderea domeniului de aplicare și creșterea nivelului de clasificare a informațiilor care pot fi supuse schimbului în baza acordului actual privind procedurile
de securitate pentru schimbul și protecția informațiilor clasificate,
prin sprijinirea Moldovei în procesul de transpunere și implementare a standardelor UE și prin consolidarea capacităților legate de protecția informațiilor clasificate, inclusiv schimbul
de informații clasificate în format digital.
8. UE și Moldova vor intensifica coordonarea acțiunilor în cadrul forurile multilaterale, inclusiv cu alți parteneri cu interese similare în domenii relevante.
Domeniile de cooperare
9. Pe lângă schimburile privind securitatea regională și politicile de securitate și apărare, precum și problemele strategice și geopolitice pentru a-și alinia mai bine politicile, UE și Moldova vor desfășura consultările tematice și vor intensifica cooperarea în următoarele domenii:
Misiunile și operațiunile PSAC ale UE
10. Moldova va continua să participe la misiunile și operațiunile PSAC ale UE. UE și Moldova vor continua să dezvolte și să întărească forțele și capacitățile militare ale Moldovei, inclusiv în vederea consolidării participării în misiunile și operațiunile militare PSAC ale UE. Aceasta ar putea implica, odată ce va fi decis, contribuția Moldovei la Capacitatea de desfășurare rapidă a UE, precum și la exercițiile militare ale UE, inclusiv cele în timp real, după caz. UE și Moldova vor examina opțiunile pentru dezvoltarea capacităților civile ale Moldovei, având în vedere participarea experților la misiunile civile PSAC ale UE.
În primul rând, implicarea continuă a Moldovei în misiunile și operațiunile PSAC ale UE arată determinarea țării de a contribui la menținerea păcii și securității regionale și globale. Această participare nu este doar un simbol al angajamentului Moldovei față de valorile și obiectivele comune ale UE în domeniul securității, ci și reflectă dorința de a consolida legăturile regionale și de a promova stabilitatea în regiune.
În al doilea rând, dezvoltarea și
întărirea forțelor și capacităților militare ale Moldovei reprezintă un aspect
crucial al acestei colaborări. Prin sprijinul UE, Moldova are oportunitatea de
a-și moderniza și îmbunătăți capacitățile sale militare, ceea ce poate duce la
o participare mai eficientă în misiunile și operațiunile PSAC ale UE. De
asemenea, contribuția Moldovei la Capacitatea de desfășurare rapidă a UE și la
exercițiile militare ale UE poate consolida interoperabilitatea și cooperarea
între forțele armate ale Moldovei și cele ale statelor membre ale UE.
În plus, examinarea opțiunilor pentru
dezvoltarea capacităților civile ale Moldovei subliniază importanța unei
abordări cuprinzătoare în domeniul securității. Participarea experților
moldoveni la misiunile civile PSAC ale UE poate contribui la consolidarea
capacităților de gestionare a crizelor și de construire a păcii în Moldova și
în regiunea sa învecinată.
În concluzie, angajamentul continuu al
Moldovei în misiunile și operațiunile PSAC ale UE, împreună cu sprijinul și
asistența UE în dezvoltarea capacităților sale militare și civile, reprezintă
un pas semnificativ în consolidarea securității și stabilității în regiune.
Această colaborare nu numai că aduce beneficii Moldovei, ci și întărește
parteneriatele regionale și promovează valorile comune ale păcii și
securității.
Contracararea amenințărilor hibride
11. UE și Moldova vor aprofunda în continuare cooperarea în domeniul contracarării amenințărilor hibride, inclusiv prin schimbul de analize și promovarea cooperării dintre instituțiile academice, grupurile de experți și centrele de excelență din ambele părți.
12. UE și Moldova vor continua acțiunile subsecvente chestionarului relansat privind amenințările hibride, completat în 2023, inclusiv implementarea recomandărilor formulate în baza acestuia.
13. Misiunea de Parteneriat a UE în Moldova (EUPM) va contribui la consolidarea structurilor Moldovei de gestionare a crizelor și la sporirea rezilienței acesteia la amenințările hibride.
14. UE și Moldova
vor efectua schimbul
de bune practici
în ceea ce privește elaborarea strategiilor, structurilor și politicilor, inclusiv a răspunsurilor diplomatice la amenințările hibride, și vor participa
la exerciții organizate de ambele părți, după caz.
1. Schimbul de analize și promovarea cooperării:
Cooperarea în ceea ce privește schimbul
de analize între instituțiile academice, grupurile de experți și centrele de
excelență este esențială. Acest lucru permite o înțelegere mai profundă a
amenințărilor hibride și identificarea strategiilor eficiente de contracarare.
De asemenea, promovarea cooperării între aceste entități consolidează rețelele
de expertiză și capacitățile de răspuns.
2. Implementarea recomandărilor chestionarului relansat:
Chestionarul relansat privind amenințările hibride și implementarea recomandărilor sale sunt instrumente cruciale pentru identificarea și abordarea vulnerabilităților. Acest proces asigură că strategiile de contracarare sunt actualizate și adaptate la evoluțiile recente ale amenințărilor hibride.
3. Contribuția EUPM la consolidarea
structurilor de gestionare a crizelor:
Misiunea de Parteneriat a UE în Moldova (EUPM) are un rol vital în consolidarea capacităților Moldovei de gestionare a crizelor și în creșterea rezilienței sale la amenințările hibride. Prin furnizarea de expertiză și asistență tehnică, EUPM contribuie la dezvoltarea unor mecanisme eficiente de răspuns la amenințările complexe.
4. Schimbul de bune practici și
participarea la exerciții:
Schimbul de bune practici în elaborarea
strategiilor, structurilor și politicilor este esențial pentru identificarea
celor mai eficiente metode de contracarare a amenințărilor hibride. De
asemenea, participarea la exerciții comune consolidează cooperarea practică
între UE și Moldova și îmbunătățește capacitatea ambelor părți de a răspunde
rapid și eficient în fața unor situații de criză.
În ansamblu, aceste acțiuni reflectă
angajamentul comun al Uniunii Europene și Republicii Moldova de a contracara
amenințările hibride prin intermediul unei abordări comprehensive, care implică
atât cooperare instituțională, cât și schimburi practice de expertiză și
experiență.
Securitatea cibernetică
15. UE și Moldova vor aprofunda cooperarea existentă, inclusiv prin intensificarea schimburilor periodice privind situația în domeniul amenințărilor cibernetice, cadrele de politici respective și eforturile practice de cooperare în cadrul forurilor multilaterale, inclusiv ONU. UE și Moldova vor efectua, de asemenea, schimbul de instrumente pentru a preveni, descuraja și răspunde la activitățile cibernetice malițioase, inclusiv prin măsuri diplomatice în cadrul setului de instrumente al UE pentru diplomația cibernetică.
16. UE va sprijini în continuare eforturile Moldovei de întărire a rezilienței cibernetice, inclusiv prin consolidarea capacităților cibernetice și asistență acordată în regim de răspuns rapid, acolo unde este cazul. EUPM va oferi în continuare consultanță strategică și sprijin operațional Agenției pentru Securitate Cibernetică a Moldovei. UE va continua să sprijine Moldova în implementarea Legii privind securitatea cibernetică, adoptată în anul 2023.
Colaborarea dintre Uniunea
Europeană (UE) și Moldova în domeniul securității cibernetice este un aspect
vital al relațiilor lor, având în vedere creșterea amenințărilor și
vulnerabilităților din mediul digital. Prin intensificarea schimburilor
periodice și consolidarea eforturilor de cooperare, cele două entități își
propun să răspundă mai eficient provocărilor cibernetice și să își întărească
reziliența în fața acestora.
Schimburile periodice privind
amenințările cibernetice și politicile respective sunt cruciale pentru
înțelegerea și evaluarea evoluțiilor din acest domeniu în continuă schimbare.
Prin implicarea în foruri multilaterale, precum Organizația Națiunilor Unite
(ONU), UE și Moldova își pot îmbunătăți coordonarea și capacitatea de reacție
la incidente cibernetice la nivel global.
De asemenea, schimbul de
instrumente pentru prevenirea, descurajarea și răspunderea la activitățile
cibernetice malițioase evidențiază angajamentul ambelor părți în combaterea
acestor amenințări. Folosirea măsurilor diplomatice din cadrul setului de instrumente
al UE pentru diplomația cibernetică demonstrează importanța abordării
comprehensive în gestionarea riscurilor cibernetice și în promovarea
securității în spațiul digital.
Prin sprijinirea eforturilor
Moldovei de întărire a rezilienței cibernetice, UE contribuie la consolidarea
capacităților și competențelor necesare pentru protejarea infrastructurii
critice și a datelor sensibile împotriva amenințărilor cibernetice. Asistența
acordată în regim de răspuns rapid este esențială pentru gestionarea eficientă
a incidentelor și limitarea impactului acestora.
Eforturile de consultanță
strategică și sprijin operațional din partea Agenției pentru Securitate
Cibernetică a Moldovei, oferite de Misiunea de Pregătire a Poliției Europene
(EUPM), sunt cruciale pentru consolidarea capacităților de detecție, prevenire
și reacție la amenințările cibernetice. Prin sprijinirea implementării Legii
privind securitatea cibernetică adoptată în 2023, UE demonstrează angajamentul
său de a consolida infrastructura legală și instituțională necesară pentru
protejarea securității cibernetice în Moldova.
Consolidarea capacităților în domeniul de securitate și apărare
17. UE și Moldova vor continua să-și avanseze cooperarea prin intermediul Instrumentului European pentru Pace (EPF) pentru a consolida securitatea națională a Moldovei, stabilitatea și reziliența în domeniul apărării. În baza sprijinului oferit prin EPF, UE va continua să susțină eforturile Forțelor Armate ale Moldovei pentru creșterea eficacității operaționale, accelerarea conformității cu standardele UE și atingerea interoperabilității și, astfel, pentru protejarea mai eficientă a populației civile în situații de urgență și crize. UE va continua să ofere sprijin pentru consolidarea capacităților Moldovei de a participa în misiunile și operațiunile militare PSAC ale UE.
Consolidarea capacităților în domeniul securității și apărării este crucială pentru asigurarea stabilității și securității naționale în Moldova, iar colaborarea cu Uniunea Europeană prin intermediul Instrumentului European pentru Pace (EPF) reprezintă un pas semnificativ în acest sens.
Prin intermediul EPF, UE oferă sprijin strategic și
practic Forțelor Armate ale Moldovei pentru a le permite să-și îmbunătățească
capacitățile operaționale. Acest sprijin este esențial pentru creșterea
eficacității acțiunilor militare, accelerarea conformității cu standardele
europene și obținerea interoperabilității cu forțele internaționale, inclusiv
cu cele ale UE. Acest lucru este deosebit de important pentru protejarea
populației civile în situații de urgență și crize, precum și pentru
consolidarea securității regionale.
De asemenea, sprijinul continuu al UE pentru
consolidarea capacităților Moldovei de a participa în misiunile și operațiunile
militare PSAC ale UE este crucial pentru întărirea rolului său în cadrul
politicii de securitate și apărare a Uniunii Europene. Acest lucru nu numai că
consolidează securitatea Moldovei, ci și contribuie la eforturile generale de
promovare a păcii și stabilității la nivel regional și global.
Prin urmare, prin intermediul EPF și a sprijinului continuu al UE, Moldova poate avansa în mod semnificativ în consolidarea capacităților sale de securitate și apărare, ceea ce va contribui la întărirea securității naționale, stabilității regionale și la promovarea păcii și securității în ansamblu.
Comunicare strategică și contracararea manipulării informației și ingerințelor străine (FIMI)
18. UE și Moldova vor efectua un schimb proactiv
de informații privind
evaluările amenințărilor în domeniul
dezinformării prin schimburi bilaterale
privind FIMI și vor explora
posibilitatea cooperării operaționale.
19. UE va sprijini în
continuare Moldova în consolidarea capacităților instituțiilor sale de
contracarare a FIMI și de sporire a rezilienței informaționale a populației,
inclusiv prin operaționalizarea Centrului pentru Comunicare Strategică și
Combatere a Dezinformării.
Uniunea Europeană (UE) și Republica
Moldova își propun să efectueze un schimb proactiv de informații referitoare la
evaluările amenințărilor în domeniul dezinformării. Acest proces de schimb
bilateral privind FIMI (manipularea informației și ingerințele străine) va
permite ambelor entități să-și armonizeze eforturile în identificarea și
contracararea acestor amenințări. Prin acest schimb de informații, ambele părți
vor beneficia de o înțelegere mai profundă a peisajului dezinformării,
contribuind astfel la o mai bună pregătire și reacție în fața campaniilor de
dezinformare orchestrate de actori străini sau interni.
Cooperarea operațională, care urmează să
fie explorată, ar putea include inițiative comune precum exerciții de simulare
a atacurilor de dezinformare, dezvoltarea unor mecanisme de răspuns rapid și
crearea unor platforme comune de analiză și monitorizare a dezinformării.
Aceasta ar putea implica, de asemenea, schimburi regulate de experți și formare
comună pentru a îmbunătăți capacitățile de analiză și răspuns ale ambelor
părți.
Un element central al acestui sprijin
este operaționalizarea Centrului pentru Comunicare Strategică și Combatere a
Dezinformării. Acest centru va juca un rol crucial în coordonarea eforturilor
naționale de combatere a dezinformării, oferind un punct focal pentru analiză,
monitorizare și răspuns la amenințările informaționale. Funcțiile centrului ar
putea include dezvoltarea de strategii de comunicare proactive, educarea
publicului cu privire la pericolele dezinformării și promovarea unei culturi a
gândirii critice în rândul cetățenilor.
De asemenea, UE ar putea oferi asistență tehnică și financiară pentru dezvoltarea infrastructurii necesare și pentru formarea personalului implicat în aceste eforturi. Programele de formare și schimburile de experiență cu instituții similare din UE vor asigura că personalul moldovean este bine echipat pentru a face față provocărilor complexe ale peisajului informațional modern.
Neproliferarea și dezarmarea, armele
convenționale, inclusiv armele de calibru mic și armamentul ușor (SALW)
20. UE și Moldova vor aprofunda consultările în domeniul neproliferării, dezarmării, armelor convenționale, inclusiv armelor de calibru mic și armamentului ușor.
Neproliferarea se referă la prevenirea
răspândirii armelor de distrugere în masă, inclusiv arme nucleare, biologice și
chimice. Dezarmarea, pe de altă parte, implică reducerea și eliminarea
arsenalelor existente. Cooperarea dintre UE și Moldova în acest domeniu va
implica o serie de măsuri tehnice și politice menite să prevină acumularea
necontrolată de arme și să promoveze securitatea regională și internațională.
În această privință, Moldova poate
beneficia de expertiza și resursele UE pentru a întări controlul exporturilor
de armament, a dezvolta capacități naționale de monitorizare și verificare, și
a participa activ în forumuri internaționale dedicate neproliferării și
dezarmării.
Armele convenționale includ o gamă
largă de echipamente militare, dar armele de calibru mic și armamentul ușor
(Small Arms and Light Weapons - SALW) sunt deosebit de preocupante din cauza
ușurinței cu care pot fi traficate și utilizate în conflicte. SALW contribuie
semnificativ la prelungirea conflictelor armate, instabilitate și criminalitate
transnațională.
Consultările aprofundate între UE și
Moldova în acest domeniu vor avea ca scop întărirea controlului asupra SALW,
prin implementarea de măsuri stricte de reglementare, supraveghere și
distrugere a surplusurilor de arme. Aceste măsuri pot include:
- Îmbunătățirea
legislației naționale pentru a alinia reglementările privind SALW cu
standardele internaționale.
- Crearea unor
baze de date centralizate pentru urmărirea și monitorizarea armelor de calibru
mic și a armamentului ușor.
- Programe de
educație și conștientizare pentru a reduce cererea de SALW în rândul populației
și pentru a promova o cultură a non-violenței.
- Colaborarea cu
organizațiile internaționale și regionale pentru a facilita schimbul de
informații și bune practici.
În concluzie, aprofundarea consultărilor între UE și Moldova în domeniul neproliferării, dezarmării și gestionării armelor convenționale, inclusiv SALW, reprezintă un pas strategic important. Aceasta va contribui la creșterea securității naționale și regionale, la reducerea riscului de conflicte și la promovarea stabilității pe termen lung.
Combaterea terorismului și prevenirea/contracararea extremismului violent
21. UE și Moldova vor explora potențialul cooperării în domeniile legate de luptă împotriva terorismului prin elaborarea activităților pentru o interacțiune mai mare între instituțiile responsabile de combatere a terorismului și a extremismului violent, cum ar fi abordarea dimensiunii online a radicalizării sau abordarea polițienească comunitară în contracararea extremismului violent.
Combaterea terorismului și
prevenirea/contracararea extremismului violent reprezintă priorități majore
pentru Uniunea Europeană (UE) și Republica Moldova, având în vedere
amenințările globale crescânde și impactul destabilizator al acestora asupra
securității naționale și regionale. Cooperarea bilaterală între aceste entități
poate aduce beneficii semnificative prin schimbul de bune practici, resurse și
expertiză, precum și prin dezvoltarea unor strategii comune eficiente.
În acest context, UE și Moldova
intenționează să exploreze potențialul cooperării în mai multe domenii cheie
legate de lupta împotriva terorismului. O componentă esențială a acestui efort
comun este elaborarea de activități care să faciliteze o interacțiune sporită
între instituțiile responsabile pentru combaterea terorismului și extremismului
violent. Această colaborare inter-instituțională este vitală pentru a asigura
un răspuns coordonat și eficient la amenințările emergente.
Una dintre provocările majore în combaterea extremismului violent este dimensiunea online a radicalizării. Internetul și rețelele sociale sunt adesea utilizate de grupurile teroriste pentru recrutare, propagandă și coordonarea atacurilor. UE și Moldova vor trebui să dezvolte instrumente avansate de monitorizare și analiză a conținutului online, precum și strategii pentru a contracara propaganda extremistă. Aceasta poate include parteneriate cu platformele online pentru a identifica și elimina conținutul dăunător, dar și campanii de contranarațiune care să promoveze mesaje de toleranță și incluziune.
Abordarea polițienească
comunitară reprezintă un alt aspect crucial al combaterii extremismului
violent. Prin implicarea activă a comunităților locale, autoritățile pot
identifica mai rapid semnele de radicalizare și pot interveni înainte ca
acestea să escaladeze în acte de violență. Acest model presupune colaborarea
strânsă între poliție, lideri comunitari, organizații non-guvernamentale și
alte părți interesate pentru a crea rețele de sprijin și prevenire a
radicalizării. Educația și sensibilizarea comunitară joacă, de asemenea, un rol
important în demontarea ideologiilor extremiste și promovarea coeziunii sociale.
În concluzie, cooperarea între UE și Moldova în combaterea terorismului și a extremismului violent necesită o abordare multi-dimensională și integrată, care să combine resursele tehnologice, capacitățile instituționale și sprijinul comunitar. Prin consolidarea relațiilor și colaborării în aceste domenii, se poate construi un front unit și eficient împotriva amenințărilor teroriste și extremiste, contribuind astfel la stabilitatea și securitatea regională.
Consultările privind inițiativele și instrumentele relevante în domeniul apărării
22. UE și Moldova se vor consulta privind inițiativele și instrumentele relevante în domeniul apărării. UE și Moldova vor explora, printre altele, posibilitățile și interesul pentru participarea Moldovei la proiectele PESCO, în conformitate cu condițiile generale conform cărora statele terțe pot fi invitate cu titlul de excepție să participe la proiectele individuale PESCO, în conformitate cu regulile și procedurile relevante ale UE și ale Moldovei, precum și posibilitățile și interesul pentru participarea la inițiativele aferente industriei de apărare, inclusiv achiziții comune. Adițional, se va explora posibilitatea organizării consultărilor tehnice dintre Agenția Europeană de Apărare (EDA) și Ministerul Apărării al Republicii Moldova, în conformitate cu procesele respective.
Consultările privind inițiativele și instrumentele relevante în domeniul apărării între Uniunea Europeană (UE) și Republica Moldova reprezintă un pas strategic în consolidarea relațiilor de securitate și apărare între cele două entități. Această colaborare va explora diverse oportunități, inclusiv participarea Republicii Moldova la proiectele din cadrul Cooperării Structurate Permanente (PESCO).
Participarea Moldovei la PESCO:
Proiectele PESCO sunt inițiative de apărare lansate de statele membre ale UE pentru a întări cooperarea în domeniul apărării și securității. Participarea Republicii Moldova la aceste proiecte se va face în conformitate cu condițiile generale aplicabile statelor terțe. Acest lucru implică respectarea regulilor și procedurilor stabilite de UE, precum și ale Republicii Moldova, ceea ce asigură o colaborare eficientă și conformă standardelor internaționale. Prin participarea la PESCO, Moldova ar putea beneficia de transfer de tehnologie, know-how, și ar putea participa la dezvoltarea unor capacități de apărare avansate.
Inițiativele aferente industriei
de apărare:
Consultările vor analiza și posibilitățile de integrare a Moldovei în inițiativele industriei de apărare. Acest lucru include participarea la achiziții comune, care pot duce la economii de scară și la creșterea eficienței operaționale. Achizițiile comune sunt esențiale pentru optimizarea resurselor și pentru asigurarea interoperabilității între forțele armate ale UE și ale Republicii Moldova. Participarea în aceste inițiative poate oferi Moldovei acces la tehnologii avansate și la parteneriate strategice cu statele membre ale UE.
Consultări tehnice cu Agenția
Europeană de Apărare (EDA):
Se va explora, de asemenea, posibilitatea organizării consultărilor tehnice între Agenția Europeană de Apărare și Ministerul Apărării al Republicii Moldova. EDA joacă un rol crucial în dezvoltarea și coordonarea politicilor de apărare ale statelor membre UE. Prin aceste consultări, Moldova poate beneficia de expertiza EDA în diverse domenii, cum ar fi cercetarea și dezvoltarea în domeniul apărării, planificarea strategică și dezvoltarea capacităților. Aceste interacțiuni vor contribui la alinierea standardelor și procedurilor Moldovei cu cele ale UE, facilitând astfel o integrare mai profundă în structurile de securitate europene.
Implicații și beneficii:
Implicarea Republicii Moldova în
inițiativele și instrumentele de apărare ale UE poate avea multiple beneficii.
Pe termen lung, această colaborare va contribui la creșterea capacităților de
apărare ale Moldovei, la modernizarea forțelor sale armate și la întărirea
securității regionale. De asemenea, va oferi Moldovei oportunități de a
participa la proiecte multinaționale, de a accesa resurse și expertiză și de
a-și dezvolta industria de apărare.
În concluzie, consultările dintre UE și Republica Moldova în domeniul apărării sunt esențiale pentru consolidarea parteneriatului strategic și pentru dezvoltarea unor capacități de apărare robuste și interoperabile. Această colaborare va contribui semnificativ la stabilitatea și securitatea regională, în contextul provocărilor de securitate tot mai complexe din Europa de Est.
Instruiri și formare
23. UE și Moldova vor continua cooperarea în domeniul de instruiri și formare în contextul PSAC, inclusiv prin dezvoltarea cooperării cu Colegiul European de Securitate și Apărare (ESDC). Această cooperare va include participarea în activitățile ESDC, organizarea instruirilor și activităților educaționale în calitate de Partener Asociat al Rețelei ESDC (ex., Academia Militară a Forțelor Armate și Academia “Ștefan cel Mare” a Ministerului Afacerilor Interne) în cooperare cu un Membru al Rețelei ESDC.
În contextul Politicii de
Securitate și Apărare Comune (PSAC), Uniunea Europeană și Republica Moldova își
vor intensifica eforturile de cooperare în domeniul instruirii și formării.
Aceste eforturi vor include extinderea colaborării cu Colegiul European de
Securitate și Apărare (ESDC), o instituție cheie în furnizarea educației și
pregătirii pentru personalul civil și militar implicat în misiunile PSAC.
Un aspect central al acestei
cooperări va fi participarea Moldovei în activitățile organizate de ESDC, care
acoperă o gamă largă de subiecte, de la gestionarea crizelor și operațiuni de
stabilitate la aspecte de securitate cibernetică și drept internațional
umanitar. Prin participarea în aceste programe, personalul moldovean va avea
acces la cunoștințe de ultimă oră și la cele mai bune practici în domeniul
securității și apărării, facilitând astfel o aliniere mai strânsă la
standardele și procedurile UE.
În plus, Moldova va juca un rol
activ în organizarea și desfășurarea de instruiri și activități educaționale în
calitate de Partener Asociat al Rețelei ESDC. Instituții precum Academia
Militară a Forțelor Armate și Academia “Ștefan cel Mare” a Ministerului
Afacerilor Interne vor colabora cu membri ai Rețelei ESDC pentru a dezvolta
programe educaționale comune. Această colaborare va implica schimburi de
experți, dezvoltarea de curriculumuri comune și organizarea de exerciții
practice care să simuleze scenarii reale de securitate și apărare.
Un alt beneficiu al acestei colaborări
este crearea unor rețele de experți și profesioniști în domeniul securității și
apărării, care pot facilita schimbul rapid de informații și experiențe,
contribuind astfel la creșterea rezilienței și capacității de reacție a ambelor
părți în fața amenințărilor comune. Acest parteneriat va întări, de asemenea,
legăturile politice și strategice dintre UE și Moldova, consolidând
stabilitatea și securitatea în regiunea est-europeană.
Prin aceste măsuri, Moldova nu doar că va beneficia de expertiza și resursele UE, dar va contribui activ la securitatea europeană, demonstrându-și angajamentul față de valorile și obiectivele comune ale politicii de securitate și apărare. Această cooperare aprofundată este esențială pentru adaptarea la provocările actuale și viitoare din domeniul securității și pentru asigurarea unui mediu stabil și sigur pentru toți cetățenii europeni.
Managementul integrat al frontierei
24.
UE și Moldova vor explora oportunitățile pentru o
cooperare mai aprofundată pe dimensiunea externă a gestionării integrate a
frontierelor, inclusiv în domeniul migrației ilegale/traficului de ființe umane,
luptei împotriva criminalității organizate transnaționale și traficului de arme, folosind platforma oferită de Centrul
de Sprijin al UE pentru
Securitatea Internă și Gestionarea Frontierelor în Moldova
(Security Hub).
Acest parteneriat se va concentra pe mai multe aspecte critice, incluzând gestionarea migrației ilegale, combaterea traficului de ființe umane, lupta împotriva criminalității organizate transnaționale și prevenirea traficului de arme.
1. Gestionarea migrației ilegale și a traficului de
ființe umane
Una dintre prioritățile esențiale ale cooperării UE-Moldova este abordarea provocărilor generate de migrația ilegală și traficul de ființe umane. În contextul globalizării și al instabilităților regionale, migrația ilegală a devenit o problemă acută care necesită soluții integrate și coordonate. Traficul de ființe umane este o infracțiune gravă ce afectează demnitatea și drepturile fundamentale ale persoanelor, iar eforturile comune ale UE și Moldovei vizează crearea unui cadru eficient de prevenire, detectare și sancționare a acestei practici.
2. Combaterea criminalității organizate
transnaționale
Criminalitatea organizată transnațională reprezintă o amenințare majoră pentru securitatea și stabilitatea atât a statelor membre UE, cât și a Moldovei. Acesta este un fenomen complex care include diverse activități ilegale, cum ar fi traficul de droguri, contrabanda și spălarea de bani. Prin cooperarea extinsă, UE și Moldova își propun să consolideze capacitățile de investigare, partajare a informațiilor și coordonare a operațiunilor pentru a dezmembra rețelele criminale și a reduce impactul acestora asupra societății.
3. Prevenirea traficului de arme
Traficul de arme constituie o altă preocupare importantă în contextul securității regionale. Proliferarea armelor ilegale alimentează conflictele și sporește riscul atacurilor teroriste. În cadrul cooperării extinse, Moldova va beneficia de expertiza și resursele UE pentru a îmbunătăți monitorizarea, detectarea și interceptarea transporturilor ilegale de arme, contribuind astfel la creșterea securității naționale și regionale.
Platforma oferită de Centrul de Sprijin al UE pentru
Securitatea Internă și Gestionarea Frontierelor (Security Hub)
Pentru a facilita aceste eforturi comune, UE și Moldova vor utiliza platforma oferită de Centrul de Sprijin al UE pentru Securitatea Internă și Gestionarea Frontierelor în Moldova, cunoscut sub numele de Security Hub. Acest centru funcționează ca un nod de coordonare, oferind asistență tehnică, schimb de informații și formare profesională pentru autoritățile implicate în gestionarea frontierelor și securitatea internă. Security Hub va facilita, de asemenea, implementarea celor mai bune practici și standarde internaționale, asigurând o abordare coerentă și eficientă în combaterea amenințărilor la adresa securității.
În concluzie, cooperarea aprofundată între UE și Moldova în domeniul gestionării integrate a frontierelor reprezintă un pas crucial în consolidarea securității regionale. Prin abordarea coordonată a migrației ilegale, traficului de ființe umane, criminalității organizate transnaționale și traficului de arme, acest parteneriat strategic nu doar că întărește capacitățile operative ale Moldovei, dar contribuie și la stabilitatea și securitatea întregii regiuni. Utilizarea eficientă a platformei Security Hub va juca un rol esențial în atingerea acestor obiective, asigurând un răspuns prompt și coordonat la amenințările emergente.
Femeile, Pacea și Securitatea
25. UE și Moldova sunt angajate în implementarea completă
a agendei Femeilor,
Păcii și Securității (FPS), care constă din Rezoluția Consiliului de Securitate al Organizației Națiunilor Unite (UNSCR) 1325
și rezoluțiile sale ulterioare, și vor asigura integrarea dimensiunii de
egalitate de gen în domeniile lor de cooperare de securitate și apărare.
26. Prin urmare, UE și Moldova vor efectua schimbul de bune practici privind implementarea angajamentelor privind femeile, pacea și securitatea și vor continua colaborarea strânsă pentru a asigura egalitatea de gen ca o prioritate politică și de securitate și cu scopul de a consolida răspunsurile comune la schimbările actuale și emergente din domeniul securității și geopoliticii.
Implementarea completă a agendei
Femeilor, Păcii și Securității (FPS) reprezintă un angajament major pentru
Uniunea Europeană (UE) și Republica Moldova. Această agendă, fundamentată pe
Rezoluția Consiliului de Securitate al Organizației Națiunilor Unite (UNSCR)
1325 și rezoluțiile sale ulterioare, subliniază importanța integrării
perspectivei de gen în toate aspectele securității și apărării.
Pentru a realiza acest obiectiv, UE și
Moldova se angajează să partajeze bune practici și lecții învățate în
implementarea angajamentelor legate de femei, pace și securitate. Aceasta
include inițiative menite să asigure participarea egală a femeilor în procesele
de luare a deciziilor și să promoveze protecția drepturilor femeilor în
contexte de conflict și post-conflict.
Un aspect esențial al acestei colaborări
este asigurarea faptului că egalitatea de gen rămâne o prioritate politică și de
securitate. În acest sens, UE și Moldova vor lucra împreună pentru a dezvolta
politici și strategii care să răspundă eficient provocărilor de securitate
actuale și emergente. Aceste eforturi comune sunt esențiale pentru consolidarea
răspunsurilor la amenințările geopolitice și pentru promovarea unei păci
durabile și incluzive.
În concluzie, angajamentul UE și al Moldovei față de agenda FPS nu numai că reflectă un imperativ moral, dar și unul strategic. Integrarea dimensiunii de gen în securitate și apărare nu doar că promovează egalitatea, dar și întărește capacitatea de reacție și reziliența în fața provocărilor de securitate contemporane. Această colaborare continuă și schimbul de bune practici sunt cruciale pentru atingerea unei securități globale sustenabile și echitabile.
Calea de urmat
27. Domeniile identificate în Parteneriatul de Securitate și Apărare vor fi examinate regulat în cadrul Dialogului UE – Moldova în domeniul de securitate și apărare, evaluând progresul realizat, oferind un impuls suplimentar și raportând Consiliului de Asociere UE – Moldova în vederea explorării modalităților de consolidare și dezvoltare ulterioară a cooperării.
28. Conținutul Parteneriatului de Securitate și Apărare va fi revizuit în mod corespunzător.
Semnat la Bruxelles pe 21 mai 2024 în două copii în limba engleză.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu