În această lucrare vom încerca să explicăm Determinismul Divin prin prisma aspectului spiritual care se regăseşte în cărţile sacre. Convingerea noastră în Determinismul Divin este întărită prin autoritatea Bibliei şi a Coranului. În aceste cărţi sacre poţi găsi însuşi Cuvântul lui Dumnezeu. Cine nu crede în Dumnezeu şi nu primeşte Biblia şi Coranului ca un argument, n-are decât s-o ignoreze, dar cine se încrede în Biblie şi Coran, ca surse demne de încredere, va avea acces la argumente, credinţă şi în fine la adevărul dictat însuşi de Creatorul Universului.
Informația din Biblia va fi preluată de pe siteul: https://www.bibliaortodoxa.ro iar informația din Coran va fi preluată de pe siteul:
https://sites.google.com/site/coranarabromanonline/coran-cuprins
Acest aspect sacru cuprinde acele argumente pe
care fiecare om cugetând logic, având bună voinţă spre a cunoaşte adevărul şi
fiind echidistant, va ajunge la anumite concluzii.
Voi încerca să prezint ipotetic fazele creaţiei a Lumii
şi a Omului bazîndu-mă pe verseturile şi din Biblie şi din Coran şi luînd în
consideraţie concluziile analizelor fenomenelor istorice care indică clar că
toate fenomenele se supun unor legităţi. Deoarece prezentarea este o Ipoteză voi
încerca s-o argumentez cu citate din cărţile sfinte.
Faza I sau ÎNCEPUTUL
În această fază iniţială nu era nimic, nu era nici Natura (Lumea noastră) nici altă lume (Lumea spiritelor). Dumnezeul nu era Creator, încă nu era născut Iisus Hristos, deci Dumnezeu nu era nici Tatăl şi nu putea fi deoarece nu avea fii (copii).
Însă Dumnezeu, totuşi fiind Atotştiitor şi Atotputernic
cunoşte totul şi are putere totalul. În această fază unele caracteristici
Divine ale sale încă nu s-au descoperit în desfăşurarea absolută. Dumnezeu era
singur şi unic, însă având ştiinţă despre tot, El ştia principiile Planului său
Divin General. Însă acest Plan era în interiorul Său.
Apocalipsa Sfântului Ioan Teologul
Cap.1. 8. ,,Eu
sînt Alfa şi Omega, Începutul şi Sfârşitul”, zice Domnul Dumnezeu, cel ce este,
cel ce era, şi cel ce vine, cel Atotputernic”.
Aceste cuvinte sunt atribuite lui Dumnezeu și
sugerează natura Sa divină și supremă. El este Începutul și Sfârșitul tuturor
lucrurilor, iar titlurile "Alfa" și "Omega" reprezintă
prima și ultima literă a alfabetului grecesc, sugerând că El este Începutul și
Sfârșitul întregii creații. De asemenea, versetul subliniază faptul că Dumnezeu
este veșnic și atotputernic, având autoritatea supremă asupra întregului
univers.
Coranul
Surah 2. Al Baqara
(Vaca)
2|29 „El este
Cel ce v-a făcut vouă totul pe pământ, apoi s-a întors către cer şi l-a rânduit
în şapte tării. El este Atoateştiutorul.”
Acesta este un verset care subliniază măreția și
cunoașterea lui Dumnezeu. Acest verset și altele asemănătoare servesc ca
amintire a puterii și înțelepciunii lui Dumnezeu în creația și conducerea
universului.
Dumnezeu, este în cunoştinţă deplină de Planul său
Divin, de scopul preconizat, de forma şi conţinutul existenţei. Cu alte
cuvinte, Dumnezeu a fost, este pururea Atotştiitor.
Această calitate stabileşte atitudinea lui Dumnezeu asupra fenomenelor
materiale şi spirituale în fazele lor de ne existenţă şi de existenţă.
Aceasta arată supremația lui Dumnezeu în calitate
de Creator și Stăpân al întregului univers, deoarece El cunoaște toate
detaliile și păstrează controlul asupra tuturor aspectelor creației Sale. Acest
verset subliniază, de asemenea, importanța credinței în Dumnezeu în Islam și
recunoașterea puterii Sale absolute.
Isaia
Cap.5.19. ,,Căci ei zic: ,,Grăbească Domnul să-şi facă
lucrul Său curând, ca să vedem şi să se plinească planul Sfântului
lui Israel, ca să-l cunoaşte”.
Acest verset arată că oamenii, în ciuda
avertismentelor primite, nu înțeleg gravitatea acțiunilor lor și presupun că
Dumnezeu ar trebui să acționeze mai rapid sau că El ar trebui să-Și
îndeplinească planurile în mod imediat.
Isaia
Cap.46.10. ,,De la început Eu vestesc sfârşitul şi mai
dinainte ceea ce are să se întâmple. Şi zic: Planul Meu va dăinui şi toată voia
Mea o voi face!”
Cap.46.11. ,,De la răsărit
chem o pasăre de pradă, dintr-un ţinut depărtat un om care să
împlinească planul Meu. Am vorbit, voi împlini; am hotărât, voi
înfăptui!”
Dumnezeu ştie şi Trecutul şi Prezentul şi Viitorul. Pentru Dânsul timpul lumii materiale nu se răsfrânge, deoarece El nu există în categoria de Timp şi Spaţiu ca şi lumea noastră. Altfel spus, dacă lumea naturală este contradictorie, Dumnezeu este unic, fără contradicţii. Dumnezeu a creat un Plan pentru Univers şi acesta se va îndeplini obligatoriu.
Aceste versete din Cartea lui Isaia, mai precis
din capitolul 46, exprimă puterea, controlul și suveranitatea lui Dumnezeu
asupra evenimentelor și destinului uman. Ele subliniază că Dumnezeu are
cunoștință și control asupra viitorului și că El își îndeplinește planurile și
hotărârile Sale cu siguranță.
Versetul 10 spune că Dumnezeu cunoaște sfârșitul
încă de la început și că planurile Sale nu vor eșua niciodată. Acesta reafirmă
faptul că voia lui Dumnezeu se va împlini.
Versetul 11 indică faptul că Dumnezeu aduce oameni
din diferite locuri și îi cheamă pentru a îndeplini planul Său. Aceasta arată
că El utilizează mijloace diverse pentru a-și realiza voia și hotărârile Sale.
În ansamblu, aceste versete transmit un mesaj de
încredere în suveranitatea lui Dumnezeu și în realizarea voii Sale. Ele
amintesc cititorilor că Dumnezeu are controlul asupra tuturor lucrurilor și că
planurile Sale sunt sigure și nu pot fi oprite.
Isaia
Cap.
37. 26. ,,Oare nu auzi tu? Din vremi străvechi am
pregătit aceasta; din veac le-am hotărât şi acum le aduc la îndeplinire! Tu
voiai să prefaci în ruină cetăţile cele întărite.”
Acest pasaj subliniază că planurile lui Dumnezeu sunt atotputernice și că Ele sunt stabile de-a lungul veacurilor. Dumnezeu știe totul de la început și își aduce voința la îndeplinire în ciuda planurilor sau acțiunilor oamenilor.
Dumnezeu
a creat demult un Plan pentru Univers şi acesta se va îndeplini obligatoriu.
Sfânta Evanghelie după Luca
Cap.16.17. ,,Dar mai lesne e să treacă cerul şi
pământul, decât să cadă din Lege un corn de literă.”
Această
învățătură a lui Isus subliniază caracterul permanent și neschimbător al Legii
lui Dumnezeu. Isus aduce în discuție ideea că chiar și cele mai mici detalii
ale Legii divine sunt importante și că aceasta nu se schimbă. "Un corn de
literă" se referă la cea mai mică parte a unui caracter sau litere în
textul Legii.
Astfel,
Isus subliniază că niciun detaliu al Legii lui Dumnezeu nu va dispărea sau se
va schimba și că este datoria credincioșilor să respecte și să urmeze Legea cu
credință și ascultare.
Viitorul pentru Materie (Natură) este posibil, probabil şi ne cunoscut sau foarte puţin cunoscut pentru omenire. Pentru Creatorul - Dumnezeu, Viitorul este deja realizat în existenţa spirituală şi îi este cunoscut în esenţă. Fiind unicul Demiurg el este şi Atotputernic, cu alte cuvinte, numai unica putere al Duhului Sfânt atribuită lui Dumnezeu, este Puterea universală. Fiind Atotputernic, el stabileşte nu numai Viitorul prin Planul său Spiritual ci şi Hotărăşte. Altfel spus, Viitorul este subordonat absolut Creatorului şi inevitabil se va îndeplini. Dumnezeu a înfăptuit, zidit lucrurile şi le controlează.
Coranul
Surah
20 Ta Ha (Pogorârea)
20|49| ,,Faraon
spuse: “Cine este Domnul vostru, Moise?”
20|50| ,,El
spuse: “Domnul nostru este Cel ce a dat fiecărui lucru făptura sa şi apoi l-a
călăuzit.”
20|51| ,,Faraon
spuse: “Care a fost soarta leaturilor dintâi?”
20|52| ,,Moise
spuse: “Ştiinţa despre ele este la Domnul meu, într-o Carte. Domnul meu nu se
rătăceşte şi nu uită.”
Isaia
Cap.
45. 7. 8. ,,Eu întocmesc lumina şi dau chip
întunericului, Cel ce sălăşluieşte pacea şi restriştei îi lasă cale: Eu sunt
Domnul Care fac toate acestea.
Picuraţi
rouă de sus, voi ceruri, şi norii să reverse în ploaie dreptatea! Pământul să
se deschidă şi să odrăslească mântuirea şi dreptatea să dea mlădiţe laolaltă:
Eu, Domnul, am zidit toate acestea!”
Ele subliniază că Dumnezeu controlează lumina și
întunericul, pacea și restriștea, și că El este Cel care hotărăște aceste
aspecte în lume.
De asemenea, el subliniază că Dumnezeu hotărăște
pacea și restriștea, ceea ce arată suveranitatea Lui asupra evenimentelor.
În ansamblu, aceste versete din Isaia subliniază
suveranitatea lui Dumnezeu și controlul Său asupra lumii și a evenimentelor.
Ele sugerează și importanța dreptății și binecuvântării pe care Dumnezeu le
poate aduce omenirii prin harul Său.
Acest determinism Divin pune toate lucrurile “la locul
potrivit şi în timpul potrivit”. Şi dacă ceva sau cineva există, acest
ceva sau cineva este din Voia absolută al Creatorului, iar dacă ceva sau cineva
nu există, la fel din Voia Lui. Tot Universul în întregime astfel apare şi
dispare fatal sub forţa Creatorului, conform Planului său care în Biblie şi în Coranul
se numeşte Lege, sau Planul Meu. Oamenii cunosc limitat numai ceea ce voieşte
Dumnezeu.
Coranul
Sura 2. Al Baqara (Vaca)
2|255|
,,...El cunoaşte cele dinaintea lor şi
cele de după ei, iar ei nu cuprind din ştiinţa Sa decât ceea ce El voieşte...”
El
subliniază că Dumnezeu are cunoaștere completă și că El cunoaște toate
lucrurile, atât cele din trecut, cât și cele din viitor. Oamenii, în schimb, au
acces doar la ceea ce Dumnezeu alege să le dezvăluie și să le ofere din
cunoștința Sa. Ei nu pot înțelege în totalitate ceea ce știe Dumnezeu.
Voinţa Creatorului este
absolută asupra întregului Univers şi asupra „toate neamurile”
Isaia
Cap.
14. 24. ,,Juratu-S-a Domnul Savaot şi a zis:
,,Cum am hotărât, aşa va fi, precum M-am sfătuit, aşa se va întâmpla!”
Cap.
14. 26. ,,Iată hotărârea pentru tot
pământul, iată mâna întinsă peste toate neamurile!”
Cap.
14. 27. ,,Dacă Domnul Savaot a hotărât, cine îl va putea împiedica? Şi dacă
mâna Lui stă întinsă, cine o va întoarce la loc?”
Aceste versete sunt din
cartea profetului Isaia din Vechiul Testament al Bibliei și exprimă puterea și
suveranitatea lui Dumnezeu în hotărârile și planurile Sale.
Dumnezeu face cunoscută
hotărârea și planul Său nu doar pentru un singur popor sau o singură națiune,
ci pentru întregul pământ și pentru toate neamurile. Aceasta arată intenția Lui
de a se manifesta în întreaga lume.
Dacă El hotărăște să
facă ceva și își întinde mâna pentru a acționa, nimeni nu poate să se opună sau
să împiedice realizarea acelei hotărâri.
Faza II sau NAŞTEREA CUVÎNTULUI
În această fază după naşterea Cuvîntului Dumnezeu capătă o calitate nouă cea de TATĂL, născându-l pe Iisus Hristos. Fiul său, este unicul născut din Tată şi ca subiect şi ca persoană este întruchiparea Cuvântului.
În versetele Bibliei se spune că Iisus Hristos
este singurul născut din Dumnezeu – TATĂ. La fel se subliniază că Cuvântul s-a
făcut trup, adică s-a materializat, s-a reîncarnat, (Care a fost orânduit) conform Planului Divin.
Naşterea pe pămînt a lui Iisus Hristos a fost programată şi prorocită prin
proroci.
Sfânta Evanghelie după Matei
Cap.1.22.23 . ,,Acestea
toate s-au făcut ca să se împlinească ceea ce s-a zis de Domnul prin proorocul
care zice: ,,Iată, Fecioara va avea în pântece şi va naşte Fiu
şi vor chema numele Lui Emanuel, care se tâlcuieşte: Cu noi este Dumnezeu”.
Sfânta Evanghelie după Matei
Cap.2.5. ,,Şi au stat acolo până la moartea lui Irod,
ca să se împlinească cuvântul spus de Domnul, prin proorocul: ,,Din Egipt am
chemat pe Fiul Meu”.
Cap.2.
23. ,,Şi
venind a locuit în oraşul numit Nazaret, ca să se împlinească ceea ce s-a spus
prin prooroci, că Nazarinean Se va chema.”
Întâia
Epistolă Sobornicească a Sfântului Apostol Petru
Cap.1.20. ,,Care a fost
cunoscut mai dinainte de întemeierea lumii, dar Care S-a arătat, în anii cei
mai de pe urmă, pentru voi...”
Apostolul Petru subliniază în acest verset faptul
că Hristos, Fiul lui Dumnezeu, era cunoscut în planul divin încă de la
începuturile lumii și că a venit să Se arate în vremea de pe urmă pentru binele
credincioșilor, aducându-le mântuire prin jertfa Sa. Această pasaj reflectă
doctrina creștină despre Hristos ca Mântuitorul și Mesia, care a fost
predestinat să vină pe Pământ pentru a răscumpăra păcatele oamenilor.
„Cuvântul” în limbaj modern este Informaţie. Deci,
Fiul lui Dumnezeu este Informaţia despre tot şi despre toate, pe care o posedă Tatăl.
Şi în această fază Dumnezeu - Tatăl încă nu a creat nimic material sau
spiritual, deci nu era CREATOR, el numai l-a născut pe Fiu, pe Cuvînt, pe
Informaţie. Nu apăruse încă nici lumea de dincolo, cea spirituală, cu atât mai
mult, nu exista nici lumea noastră, adică Materia. Iisus era născut mai înainte
ca îngerul Luminii (Satana) sau alte creaturi spirituale.
Îngerii au un rol însemnat dar determinat şi nu au
propria voinţă. Pămîntul l-a fel a fost pregătit demult.
Sfânta Evanghelie după Ioan
Cap.1.1.
,,La început era
Cuvântul, şi Cuvântul era cu Dumnezeu, şi cuvântul era Dumnezeu.”
Cap.1.14. ,,Şi Cuvântul s-a făcut trup şi a locuit
printre noi, plin de har şi de adevăr. Şi noi am privit slava Lui, o slavă
întocmai ca slava singurului născut din Tatăl”.
Versetul 1 afirmă că "La început era
Cuvântul, și Cuvântul era cu Dumnezeu, și Cuvântul era Dumnezeu." Acest
pasaj se referă la Isus Hristos ca "Cuvânt" (sau "Logos" în
greacă) și susține divinitatea Sa. Iisus fiind Informaţie sau Cuvânt, nu este
şi Energie, deci nu posedă forţa creatoare a lui Dumnezeu, numită şi Duhul
Sfânt. Cuvântul adică Informaţia este însuşi Iisus Hristos.
Versetul 14 menționează că "Cuvântul s-a
făcut trup și a locuit printre noi." Acesta se referă la incarnația lui
Isus, momentul în care Cuvântul divin s-a întrupat ca om în persoana lui Isus
Hristos.
Aceste versete subliniază natura divină și umană a
lui Isus Hristos și reprezintă o parte importantă a învățăturii creștine despre
persoana lui Hristos și lucrarea Sa în lume.
În Planul Tatălui soarta Fiului său a fost
preconizată ca ceva fatal, inevitabil.
Iisus Hristos nu este o persoană liberă în
acţiunile sale. Naşterea lui, viaţa lui, activitatea lui, moartea sa, învierea,
toate au fost preconizate anterior în Planul lui Dumnezeu, iar unele din
informaţii despre Iisus au fost vestite prin proroci.
Singur Iisus conştientizează că soarta sa este
predeterminată de Dumnezeu Tatăl. În
Biblie adesea Iisus spune că face voia Tatălui nu a lui personală. Dacă nici Iisus
nu poate face voia sa ce să mai vorbim de oameni ?
Iisus spune că Scriptura
proroceşte soarta sa predestinată.
Sfânta
Evanghelie după Luca
Cap.22.37. ,,Căci vă spun că trebuie să se împlinească
întru Mine Scriptura aceasta: ,,Şi cu cei fără de lege s-a socotit”, căci cele
despre Mine au ajuns la sfârşit.”
Acest pasaj este un fragment din cuvintele lui
Isus Hristos înainte de a fi arestat și răstignit. Isus se referă la faptul că
evenimentele care se desfășoară acum sunt împlinirea Scripturii sau a
Profeției. Mai precis, el spune că trebuie să se împlinească ceea ce este scris
despre El în Scriptură, și anume că El va fi socotit cu cei fără de lege. Prin aceste cuvinte, Isus aduce în discuție
destinul Său, care implica să fie considerat ca și cum ar fi fost un răufăcător
sau un om fără de lege, deși El era inocent și fără păcat. Aceasta era o parte
a planului divin de mântuire prin jertfa Sa pe cruce.
Fiecare existenţă a lui Iisus Hristos în ,,lumea
spirituală” sau în ,,lumea noastră materială” a fost strict determinată de
scopul/programul Tatălui. Iar scopul Tatălui în această fază a fost
transmiterea Informaţiei necesare Fiului.
Se poate de întrebat, oare toată Informaţia Divină
a fost transmisă de la Tatăl la Fiu? Este oare Fiul Atotştiitor ca şi Tatăl? Cred
că nu. Unele ,,fişiere” Dumnezeu nu i-a transmis Fiului. Sunt destule dovezi,
că Fiul fiind o „copie” fidelă al Tatălui, totuşi, ca şi fiecare „copie” se
deosebeşte de „original”.
De exemplu Iisus nu ştie cînd va fi sfîrşitul
lumii aceste.
Sfânta Evanghelie după Marcu
Cap.13.3. ,,Şi şezând pe Muntele Măslinilor, în faţa
templului, Îl întrebau, de o parte, Petru, Iacov, Ioan şi cu Andrei:
Cap.13.4. ,,Spune-ne
nouă când vor fi acestea? Şi care va fi semnul când va fi să se împlinească
toate acestea?”
Cap.13.32. ,,Iar despre ziua aceea şi despre ceasul
acela nimeni nu ştie, nici îngerii din cer, nici Fiul, ci numai Tatăl.”
Isus aduce în discuție momentul sau data exactă a
sfârșitului vremurilor, dar subliniază că această dată este cunoscută doar de
Tatăl.
Acest verset subliniază umilința și subordonarea
Fiului față de Tată. Isus, în calitate de Fiul lui Dumnezeu, afirmă că nu știe
momentul precis al sfârșitului, ci numai Tatăl cunoaște această dată. Această
învățătură reflectă și învățăturile din alte pasaje biblice despre relația dintre
Tată, Fiul și Sfântul Spirit în cadrul Sfintei Treimi.
Fiind înzestrat cu multe calităţi neobişnuite şi
divine, Iisus Hristos, totuşi nu este ca şi Tatăl Atotştiutor şi Atotputernic,
nu este Creator, nu generează Forţa Divină - Duhul Sfânt, etc. Fiind Fiu şi mai
presus de Creaţiune, Iisus Hristos în relaţiile cu Tatăl, este subordonat lui,
îşi are destinul său şi nu poate poseda liberul arbitru.
Iisus recunoaşte că nu are propria voinţă şi
îndeplineşte Planul Divin a Tatălui său. Soarta lui Iisus pe pământ la fel a
fost programată „orânduită”. Iisus nu are libertate pe pământ, face voia
Tatălui. Aleşii vin la Iisus dacă sunt atraşi de Tatăl.
Sfânta
Evanghelie după Luca
Cap.22.22. ,,Şi Fiul Omului merge precum a fost
orânduit, dar vai omului aceluia prin care este vândut!”
Isus spune că
"Fiul Omului merge precum a fost orânduit," ceea ce înseamnă că El
urma să-și îndeplinească misiunea și să treacă prin suferința și moartea Sa,
care erau parte a planului divin de mântuire. Cu toate acestea, Isus exprimă
tristețe și condamnare asupra celui care urma să-L trădeze, referindu-se la
Iuda Iscarioteanul, care urma să-L vândă în schimbul de arginți.
Sfânta
Evanghelie după Ioan
Cap. 6. 44. ,,Nimeni nu poate să vină la Mine, dacă nu-l
va trage Tatăl, Care M-a trimis, şi Eu îl voi învia în ziua de apoi.”
Isus afirmă că nimeni nu
poate veni la El, să-L recunoască și să-L accepte ca Mântuitor personal, dacă
nu este tras de Tatăl care L-a trimis. Aceasta arată că credința în Isus
Hristos nu este doar o alegere umană, ci și o lucrare a lui Dumnezeu, care
mișcă inimile oamenilor și-i atrage spre El. Acest proces de a fi "tras de
Tatăl" se referă la prevenirea și lucrarea harului divin care pregătește
inimile oamenilor pentru credință.
Sfânta Evanghelie după Ioan
Cap.8.28. ,,Deci le-a zis IIisus: Când veţi înălţa pe
Fiul Omului, atunci veţi cunoaşte că Eu sunt şi că de la Mine însumi nu fac
nimic, ci precum M-a învăţat Tatăl, aşa vorbesc.”
Cap.8. 29. ,,Şi Cel ce M-a trimis este cu Mine; nu M-a
lăsat singur, fiindcă Eu fac pururea cele plăcute Lui.”
Isus afirmă că acțiunile și cuvintele Sale sunt în
total acord cu voința Tatălui. El subliniază că El nu acționează sau vorbește
de la Sine însuși, ci toate vin de la Tatăl.
Isus afirmă că El face întotdeauna ceea ce este
plăcut Tatălui, arătându-și supunerea totală față de voința divină și unitatea
Lui cu Tatăl în misiunea Sa de mântuire a omenirii.
Dumnezeu nu s-a manifestat ca Tatăl pentru Iisus,
de la începuturi, deoarece Iisus Hristos are început care este ziua lui de
naştere, ziua cea de naștere spirituală
nu cea pămîntescă din anul 4 î.e.n.. Acest moment de naştere în ceruri al
unicului Fiu, de asemenea a fost planificat şi înfăptuit la “timpul potrivit”.
Altfel spus, Iisus Hristos are un început direct în Dumnezeu. Iisus Hristos
prin esenţă este o reflectare veridică a Informaţiei Spirituale ale Tatălui.
Dar această Informaţie nouă “încorporată” în Fiul
său, totuşi este o copie. Fiul are destinul său, are soarta sa, are misiunea
sa, este foarte înzestrat pentru îndeplinirea acestei misiuni. Şi totuşi, are
şi limitele sale. Dar altfel nici nu se putea fi. Rolul pe care Iisus Hristos
este sortit să-l joace în Planul Divin, este un rol foarte enorm şi principal
şi totuşi acesta este un rol. Regizorul şi Scenaristul însă este unucul - Dumnezeu Tatăl.
Iisus prin pildă alegorică spune rolul său
subordonat faţă de Tatăl Dumnezeu. Mlădiţile sunt ucenicii lui Iisus.
Faza III sau CREAŢIA SPIRITUALĂ
Totul ce există în lume, există în baza legilor
Naturii sau a Materiei. Pe unele aceste legi naturale, universale omenirea le-a
descoperit şi în continuare le va putea descoperi pe celelalte. Deci Natura
există conform anumitor legi şi existenţa legilor creează dependenţa strictă a
Naturii de ele.
Concluzia este, că totul este legal, determinat de
anumite legi. Astfel există un determenism strict dintre cauză şi efect, unde
cauza sunt Legile Universului iar efectul este Materia. Dar dacă există legi,
logic există şi creatorul acestora - Legislatorul. Anume acest Legislator care
a pus bazele acestor legi este autorul legilor şi respectiv Creatorul adevărat
al Naturii. Dar, deoarece Universul, Natura nu a existat de-a pururea,
constatăm că Dumnezeu nu a fost Creator din totdeauna. Această calitate de
Creator va apărea ulterior, în alt timp teocosmogonic. Astfel ajungem la
noţiunea de Creator care se referă numai la Dumnezeu. Deaceea deosebim o fază
separată în creaţiune, Faza Creaţiei Spirituale.
În această fază, Dumnezeu împreună cu Fiul său (Cuvântul sau contemporan Informaţia) capătă o nouă calitate. Iisus Hristos fiind coautorul, împreună cu Tatăl, preconizează PLANUL DIVIN al Creaţiunii. În această fază importantă s-au schiţat scopul, forţele, posibilităţile şi totul ce era necesar pentru crearea ,,lumii noastre” şi ,,lumii de dincolo”. Iisus fiind Informaţie a stat la începutul zidirii Naturii fiind nu numai martorul pasiv dar şi cooautorul Creaţiei. În activitatea sa de coautor Iisus a participat nemijlocit la pregătirea creaţiei Naturii. În versete se subliniază că nu Iisus a făcut lumea ci prin El lumea s-a făcut.
Prin exemplu analogic se poate de exprimat în felul următor: Planul Divin este Programul spiritual al Universului (ca un program din calculator), Iisus Hristos el şi Cuvîntul, el şi Informaţia este Programator, iar scopul şi algoritmul Programului îl dictează Dumnezeul Tată – Creator fiind şi Comandatarul acestul Program.
Iisus Hristos fiind coautorul, ştie foarte multe
însă nu cunoaşte absolut totul ca şi Tatăl, de exemplu soarta întregii lumi. De
exemplu Iisus ştie că cataclismele sociale (războaiele, răscoalele) se
desfăşoară conform Planului Divin „trebuie să se întâmple”. Astfel aceste
cataclisme sociale sunt din voia Dumnezeului.
Se spune că prin Cuvântul – Iisus toate s-au făcut, lumea prin el s-a creat.
Sfânta Evanghelie după Ioan
Cap.1.1.2.3. ,,La început era Cuvântul şi Cuvântul era la Dumnezeu şi Dumnezeu era
Cuvântul. Acesta era întru început la Dumnezeu. Toate prin El s-au făcut; şi
fără El nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut.”
Sfânta Evanghelie după Ioan
Cap.1.10. ,,În lume era şi lumea prin El s-a făcut, dar lumea nu L-a cunoscut.”
Războiele, răzmeriţele la fel sunt programate „trebuie să fie”.
Sfânta Evanghelie după Luca
Cap.21.9. ,,Iar când veţi auzi de războaie
şi de răzmeriţe, să nu vă înspăimântaţi; căci acestea trebuie să fie întâi, dar
sfârşitul nu va fi curând.”
Sfânta Evanghelie după Marcu
Cap.13.7. ,,Iar când veţi auzi de războaie, şi
de zvonuri de războaie, să nu vă tulburaţi, căci trebuie să fie, dar încă nu va
fi sfârşitul.”
Tot în această fază de creare a Planului spiritual s-a început crearea de la început a tuturor fiinţelor spirituale, de exemplu îngerii. Fiinţele spirituale au fost create conform Planului Divin la fel avînd soarta sa şi scopul său în acest plan. Printre diverse fiinţe s-au creat şi îngerul care a căzut – Satana. Soarta lui Satana, misiunile sale sunt la fel determinate de Creatorul Universului şi Satana nu poate fi independent în deciziile sale. El este creat, el activează şi el va fi nimicit din voia lui Dumnezeu şi acţiunile sale sunt prevezibile ca şi toate fenomenele din Planul Universal.
Tot atunci s-a creat aşa numitul
Mecanism de materializare a Planului Divin. Acest mecanism nu a început să
funcţioneze, până ce, nu s-au creat fiinţele spirituale şi nu apăruse “lumea de
dincolo”. Acest mecanism este direct subordonat Dumnezeului şi el este acea
Forţă Divină sau se mai numeşte Duhul Sfînt.
Anume după
crearea Planului Spiritual, Dumnezeu a căpătat o nouă calitate, cea de Creator.
Această calitate Dumnezeu a căpătat înainte de creaţia Materiei, Universului
propriu zis, deoarece crearea Planului Divin este cea mai responsabilă sarcină.
Participând la procreaţie Iisus Hristos de
asemenea poate fi numit coautor. Cu toate că Programul s-a creat, dar
executarea lui în „calculatorul universal” încă nu s-a început. După ce “în
ceruri” s-a creat totul necesar, s-au pregătit condiţiile pentru pornirea
creării “lumii noastre”, dar aceasta s-a desfăşurat mai tîrziu, în altă fază.
Faza III sau CREAŢIA
SPIRITUALĂ
Totul ce există în lume, există în baza legilor
Naturii sau a Materiei. Pe unele aceste legi naturale, universale omenirea le-a
descoperit şi în continuare le va putea descoperi pe celelalte. Deci Natura
există conform anumitor legi şi existenţa legilor creează dependenţa strictă a
Naturii de ele.
Concluzia este, că totul este legal, determinat de
anumite legi. Astfel există un determenism strict dintre cauză şi efect, unde
cauza sunt Legile Universului iar efectul este Materia. Dar dacă există legi,
logic există şi creatorul acestora - Legislatorul. Anume acest Legislator care
a pus bazele acestor legi este autorul legilor şi respectiv Creatorul adevărat
al Naturii. Dar, deoarece Universul, Natura nu a existat de-a pururea,
constatăm că Dumnezeu nu a fost Creator din totdeauna. Această calitate de
Creator va apărea ulterior, în alt timp teocosmogonic. Astfel ajungem la
noţiunea de Creator care se referă numai la Dumnezeu. Deaceea deosebim o fază
separată în creaţiune, Faza Creaţiei Spirituale.
În această fază, Dumnezeu împreună cu Fiul său
(Cuvântul sau contemporan Informaţia) capătă o nouă calitate. Iisus Hristos
fiind coautorul, împreună cu Tatăl, preconizează PLANUL DIVIN al Creaţiunii. În
această fază importantă s-au schiţat scopul, forţele, posibilităţile şi totul
ce era necesar pentru crearea ,,lumii noastre” şi ,,lumii de dincolo”. Iisus
fiind Informaţie a stat la începutul zidirii Naturii fiind nu numai martorul
pasiv dar şi cooautorul Creaţiei. În activitatea sa de coautor Iisus a
participat nemijlocit la pregătirea creaţiei Naturii. În versete se subliniază
că nu Iisus a făcut lumea ci prin El
lumea s-a făcut.
Prin exemplu analogic se poate de exprimat în felul următor: Planul Divin este Programul spiritual al Universului (ca un program din calculator), Iisus Hristos el şi Cuvîntul, el şi Informaţia este Programator, iar scopul şi algoritmul Programului îl dictează Dumnezeul Tată – Creator fiind şi Comandatarul acestul Program.
Iisus Hristos fiind coautorul, ştie foarte multe
însă nu cunoaşte absolut totul ca şi Tatăl, de exemplu soarta întregii lumi. De
exemplu Iisus ştie că cataclismele sociale (războaiele, răscoalele) se
desfăşoară conform Planului Divin „trebuie să se întâmple”. Astfel aceste
cataclisme sociale sunt din voia Dumnezeului.
Sfânta Evanghelie după Ioan
Cap.1.1.2.3. ,,La început era Cuvântul şi Cuvântul era la
Dumnezeu şi Dumnezeu era Cuvântul. Acesta era întru început la Dumnezeu. Toate
prin El s-au făcut; şi fără El nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut.”
Acest pasaj subliniază divinitatea Cuvântului
(Logosului) și legătura Sa cu Dumnezeu. Cuvântul este prezentat ca fiind la
început și ca fiind Creatorul universului. Cu alte cuvinte, Cuvântul este Isus
Hristos, iar aceste versete ne arată că El este de la început cu Dumnezeu și că
prin El toate lucrurile au fost create.
Sfânta Evanghelie după Ioan
Cap.1.10. ,,În lume era şi lumea prin El s-a făcut,
dar lumea nu L-a cunoscut.”
Acest verset continuă să sublinieze că Cuvântul
(Isus Hristos) este Creatorul lumii, dar, în ciuda acestui fapt, lumea nu L-a recunoscut.
Aceasta se referă la modul în care mulți oameni nu au înțeles sau respins
mesajul lui Isus și identitatea Sa ca Mântuitor și Fiul lui Dumnezeu. Apare
întrebarea oare evreii nu cunoșteau bine Testamentul Vechi?
Aceste versete sunt fundamentale pentru învățătura
creștină despre identitatea lui Isus Hristos ca Fiul lui Dumnezeu și Creatorul
spiritual al Universului. Ele evidențiază divinitatea Sa și importanța misiunii
Sale în lume.
Sfânta Evanghelie după Luca
Cap.21.9. ,,Iar când veţi auzi de războaie
şi de răzmeriţe, să nu vă înspăimântaţi; căci acestea trebuie să fie întâi, dar
sfârşitul nu va fi curând.”
Isus îi îndeamnă pe discipoli să nu se înspăimânte
de aceste războaie și tulburări, deoarece ele trebuie să aibă loc înainte ca
sfârșitul să vină. Acest pasaj subliniază importanța încrederii și a
statorniciei în credință în ciuda dificultăților și evenimentelor tumultuoase
din lume.Isus prevede că sfârșitul nu va veni imediat, ci va exista un interval
de timp în care vor avea loc aceste evenimente. Războiele, răzmeriţele la fel
sunt programate „trebuie să fie”.
Sfânta Evanghelie după Marcu
Cap.13.7. ,,Iar când veţi
auzi de războaie, şi de zvonuri de războaie, să nu vă tulburaţi, căci trebuie
să fie, dar încă nu va fi sfârşitul.”
Și acest pasaj exprimă ideea că
evenimentele de conflict și războaie pot avea loc în istorie, dar finalul
așteptat, în învățăturile creștine, este cu mult mai târziu. Isus îi îndeamnă
pe discipoli să fie pregătiți și să trăiască în credință în mijlocul acestor
vremuri tulburi.
Tot în această fază de creare a
Planului spiritual s-a început crearea de la început a tuturor fiinţelor
spirituale, de exemplu îngerii. Fiinţele spirituale au fost create conform
Planului Divin la fel avînd soarta sa şi scopul său în acest plan. Printre
diverse fiinţe s-au creat şi îngerul care a căzut – Satana. Soarta lui Satana,
misiunile sale sunt la fel determinate de Creatorul Universului şi Satana nu
poate fi independent în deciziile sale. El este creat, el activează şi el va fi
nimicit din voia lui Dumnezeu şi acţiunile sale sunt prevezibile ca şi toate
fenomenele din Planul Universal.
Tot atunci s-a creat aşa numitul
Mecanism de materializare a Planului Divin. Acest mecanism nu a început să
funcţioneze, până ce, nu s-au creat fiinţele spirituale şi nu apăruse “lumea de
dincolo”. Acest mecanism este direct subordonat Dumnezeului şi el este acea
Forţă Divină sau se mai numeşte Duhul Sfînt.
Anume după
crearea Planului Spiritual, Dumnezeu a căpătat o nouă calitate, cea de Creator.
Această calitate Dumnezeu a căpătat înainte de creaţia Materiei, Universului
propriu zis, deoarece crearea Planului Divin este cea mai responsabilă sarcină.
Participând la procreaţie Iisus Hristos de asemenea poate fi numit coautor. Cu toate că Programul s-a creat, dar executarea lui în „calculatorul universal” încă nu s-a început. După ce “în ceruri” s-a creat totul necesar, s-au pregătit condiţiile pentru pornirea creării “lumii noastre”, dar aceasta s-a desfăşurat mai tîrziu, în altă fază.
Faza IV sau CREAŢIA MATERIALĂ
Cînd s-a început această fază nimeni nu ştie, dar în această fază, s-a pornit mecanismul de îndeplinire a Planului Divin prin forţa creativă a Duhului Sfânt. Unii învățați propun ipoteza Exploziei primare a Universului care a avut loc circa 14 miliarde de ani în urmă. S-a început Crearea Materiei sau Naturii, Universului. Crearea “lumii noastre” este un proces foarte complicat, şi totuşi, este mult mai simplu decât crearea Planului Divin acestei lumi (creaţia Spirituală).
Care ar fi „mecanismul” creaţiei materiale ?
În Apocalipsă la întrebarea aceasta răspund cei 24 de bătrîni de lîngă
tronul lui Dumnezeu.
Apocalipsa Sfântului Ioan Teologul
Cap.4.10.11. ,,Atunci cei
douăzeci şi patru de bătrâni, căzând înaintea Celui ce şedea pe tron, se
închinau Celui ce este viu în vecii vecilor şi aruncau cununile lor înaintea
tronului, zicând: ,,Vrednic eşti, Doamne şi Dumnezeul nostru, să
primeşti slava şi cinstea şi puterea, căci Tu ai zidit toate lucrurile şi prin
voinţa Ta ele erau şi s-au făcut.”
În cuvintele rostite de acești bătrâni, ei
recunosc că Dumnezeu este vrednic de slavă, cinste și putere pentru că El este
Creatorul tuturor lucrurilor și prin voința Sa, toate au fost create și există.
Această închinare și adorare reflectă recunoașterea suveranității și puterii
divine și este o parte a teologiei apocaliptice care se concentrează pe
manifestarea lui Dumnezeu în slavă și putere la sfârșitul vremurilor.
Astfel se stipulează nu numai că Dumnezeu a zidit
(a creat) lumea(lucrurile) dar şi mecanismul acestei creaţii. Voinţa este forţa
(Duhul Sfânt), lumea ”era”, adică exista în formă spirituală, planificată, apoi
lumea “s-a făcut”, adică s-a materializat. Aceeaşi se poate de spus referitor
la crearea oamenilor. În versete
Dumnezeu cert spune că şi Adam fiind materializat ca ceilalţi oameni a
fost „zidit”.
Isaia
Cap.43. ,,Pe toţi acei care poartă numele Meu şi
pentru slava Mea i-am creat, i-am zidit şi
i-am pregătit!”
Această afirmație arată dragostea și grija lui
Dumnezeu pentru cei care Îi aparțin. Dumnezeu recunoaște pe cei care poartă
Numele Său și declară că i-a creat, i-a zidit și i-a pregătit pentru un scop
sau un plan special. În contextul profetic al cărții lui Isaia, această
declarație se referă la poporul Israel, care este considerat un popor ales de
Dumnezeu.
Dumnezeu fiind Atotputernic, pentru demonstrarea acestei calităţi are Forţa sa Supremă – Duhul Sfânt. Această Putere Divină se desfăşoară numai la necesitatea preconizată de Planul Divin.
Dumnezeu a zidit lumea
prin voinţa sa lumea s-a făcut, el singur fiind viu în vecii vecilor.
Se explică concis mecanismul creaţiunii:
1. Am
creat(programarea spirituală)
2. Am zidit
(materializarea)
3. Am pregătit
(formarea sufletului)
Materia-pămîntul au fost zidite inclusiv oamenii.
Acest Duh Sfânt în esenţă este exteriorizarea
Voinţei lui Dumnezeu. Această voinţă acţionează strict determinat şi nu are
“liberul arbitru” nu este o persoană de sinestătătoare.
Determinismul consecutiv al Materiei stabileşte o
strictă executare a acestui Plan. Mecanismul materializării fiind „mişcat” de
Duhul Sfânt “citind” informaţia din Planul Divin, o materializează în
structurile Spaţiului şi a Energiei. Apariţia Materiei (Naturii) are loc în tot
cuprinsul ei. Materia apare, există în tot spaţiul într-un un timp numit
Prezent. Astfel apare COSMOSUL – Ordinea (neghentropia, sintropia).
În această secvenţă foarte scurtă de Prezent
Natura este statică nu se schimbă, e ca o imagine, slaid, cadru de film. După
trecerea „timpului” Prezent, mecanismul materializării a Duhului Sfânt efectuează
operaţia inversă – dematerializarea, nimicirea totală a Materiei create
anterior, a Prezentului. Astfel apare HAOSUL – Dezordinea (entropia).
Distrugerea Naturii este totală în tot cuprinsul ei. Natura dispare parcă nici
n-a fost.
Dacă simbolic vorbim, atunci Cosmosul este Lumină,
iar Haosul este Noapte.
Din Biblie aflăm că perioada sau „timpul” Prezent (Cosmosul) este compusă
din 6 secvenţe (zile Dumnezeeşti), iar perioada Haos este numai o zi. Astfel
raportul este 6/1, iar în sumă 7 secvenţe. Apoi se începe alt ciclu şi totul se
repete.
Desigur în Biblie se spune despre zile şi nu secvenţe, dar pentru Dumnezeu
ziua lui nu este egală cu ziua noastră omenească.
În versete este descris un mecanism de
materializare a oamenilor.
Dumnezeu spune „i-am creat” adică le-a scris programul prin intermediul lui
Iisus, „i-am zidit” adică le-a materializat, „i-am pregătit” adică i-a educat.
Facerea
(Geneza)
Cap.1.3. ,,Şi a zis Dumnezeu: ,,Să fie lumină!” Şi a
fost lumină.
Cap.1.6.
,,Şi a zis Dumnezeu: ,,Să fie o tărie
prin mijlocul apelor şi să despartă ape de ape!” Şi a fost aşa.”
Cap.1.9.
,,Şi a zis Dumnezeu: ,,Să se adune apele
cele de sub cer la un loc şi să se arate uscatul!” Şi a fost aşa.”
Cap.1.11.
,,Apoi a zis Dumnezeu: ,,Să dea pământul
din sine verdeaţă: iarbă, cu sămânţă într-însa, după felul şi asemănarea ei, şi
pomi roditori, care să dea rod cu sămânţă în sine, după fel, pe pământ!” Şi a
fost aşa.”
Cap.1.20.
,,Apoi a zis Dumnezeu: ,,Să mişune apele
de vietăţi, fiinţe cu viaţă în ele şi păsări să zboare pe pământ, pe întinsul
tăriei cerului!” Şi a fost aşa.”
Zicerea (Cuvîntul) precede creaţia materială
propriu zisă. Astfel apare program-voinţă apoi materializarea ei. Astfel cert
este că creaţia materială este anticipată de creaţia spirituală. După ce
Dumnezeu a creat 6 zile (secvenţe) la rînd, El face concluzie că totul este
foarte bine.
Creaţiunea(zidirea, materializarea)
materială se înfăptuieşte după cea spirituală cînd Dumnezeu spune „Fie!”, sau
„Să fie!” Dumnezeu dă viaţă dar şi dă moarte.
Coranul
Sura 6. Al Anaam
(Vite)
6|1| ,,Laudă lui Dumnezeu, Cel ce a creat
cerurile şi pământul şi a rânduit întunecimile şi lumina!”
Coranul
Sura 6. Al Anaam
(Bovine)
6|73| ,,El este Cel ce, întru Adevăr, a creat cerurile
şi pământul. În Ziua când spune: “Fie!”, atunci este. Spusa lui este Adevărul.
A Lui este împărăţia în ziua când se va sufla în trâmbiţă. El cunoaşte
tăinuitul şi mărturisitul. El este Înţeleptul, Cunoscătorul.”
Versetele subliniază credința islamică în
Dumnezeu ca Creatorul universului și ca Ființă supremă. Acest versete
subliniază, de asemenea, puterea și autoritatea lui Dumnezeu ca Creator al
cerului și pământului. El poate crea prin simpla Sa voință și va învia oamenii
în Ziua Judecății, când se va sufla în trâmbiță pentru a anunța sfârșitul
lumii. Dumnezeu este prezentat ca Înțelept și Cunoscător, care cunoaște toate
lucrurile, inclusiv cele ascunse și cele mărturisite.
Coranul
Sura 40. Al
Mu'min (credincios)
40|68| ,,El este Cel ce dă viaţa şi Cel ce dă
moartea. Când hotărăşte un lucru, îi spune: “Fii!” Şi el este.”
Versetul afirmă că Dumnezeu este acela care dă
viață și tot El este acela care dă moarte. Atunci când El hotărăște ceva, pur
și simplu spune "Fii!" și ceea ce hotărăște se întâmplă. Acest verset
reiterează ideea de control divin asupra tuturor lucrurilor și evenimentelor.
Interesant că în Coran
zidirea materială de către Dumnezeu este ca şi o misiune „sortirea”
Coranul
Sura 41. Ha Mim Ca Sajdah(Cu credinţă Adâncă)
41|12|
,,El a desăvârşit şapte ceruri în două
zile şi a dezvăluit fiecărui cer porunca Sa. Noi am împodobit apoi cerul cel
mai apropiat cu lumini şi pază. Aceasta este sortirea Puternicului,
Ştiutorului.”
Acest pasaj subliniază puterea și cunoașterea lui Dumnezeu în organizarea
și decorarea universului și reamintește credincioșilor de creația Sa minunată.
Facerea (Geneza)
Cap.1.31. ,,Şi a privit Dumnezeu toate câte a făcut şi
iată erau bune foarte. Şi a fost seară şi a fost dimineaţă: ziua a şasea.”
Evoluarea creaţiei Universului de către Creator
are loc în final sau în ziua a şasea.
Acest pasaj subliniază calitatea creației lui
Dumnezeu și faptul că El a considerat totul "bun foarte" înainte de a
încheia ziua a șasea a creației.
Facerea (Geneza)
Cap.2.2.3 ,,Şi a sfârşit Dumnezeu în ziua a şasea
lucrarea Sa, pe care a făcut-o; iar în ziua a şaptea S-a odihnit de toate
lucrurile Sale, pe care le-a făcut. Şi a binecuvântat Dumnezeu ziua a şaptea şi
a sfinţit-o, pentru că într-însa S-a odihnit de toate lucrurile Sale, pe care
le-a făcut şi le-a pus în rânduială.”
Acest pasaj marchează încheierea creației, iar
ziua a șaptea este dedicată odihnei și sfințirii. În tradiția iudeo-creștină,
ziua a șaptea este Sabatul, o zi consacrată odihnei și închinării lui Dumnezeu.
Acest pasaj este deosebit de semnificativ în înțelegerea teologiei creației și
a importanței odihnei în religia iudeo-creștină.
Mistic analizând înțelegem că, după ce Dumnezeu a
făcut lucrarea sa în timp de 6 zile sau 6-e secvenţe a 7-a zi El s-a odihnit.
Această perioadă a 7-a zi este doar 1/6 din toată perioada de creaţie
materială. Dar necătând că este scurtă Dumnezeu a binecuvînta-o, deci această a
7-a zi este foarte importantă.
Deci, ziua a şaptea este mai importantă decât fiecare
dintre acele 6 zile. Oare de ce?
Așa numită „Odihna” lui Dumnezeu este perioada
când toate lucrurile materiale se dezintegrează, dispar şi apare Haosul,
dispare informaţia, ordinea, „rânduiala”, Cosmosul.
După 6 etape (6 zile) de materializare, vine a 7 etapă de dezintegrare. A
şaptea zi este foarte necesară.
Astfel Cosmos – Haos
sunt unite ca 6+1.
Primul ciclu s-a terminat. Ulterior se purcede la citirea în continuare a Planului Divin şi materializării lui. Apoi, din nou se nimiceşte tot şi din nou se creează (se materializează). Pas cu pas, ciclu cu ciclu, Creatura lui Dumnezeu(Materia, Natura) se desfăşoară, reflectând întocmai Planul său Divin.
Pas cu pas, Materia apare şi dispare instantaneu. Însă cu fiecare nouă
apariţie, Materia e puţin altfel decât cum a fost. Astfel, are loc schimbarea
Naturii sau Evoluţia, dar acest fenomen este strict determinat de Planul Divin
şi se desfăşoară nu lent ci cuantificat, “de o dată şi peste tot”.
Deoarece, în „timpul” când
Materia s-a dezintegrat Haos (entropia absolută), nimic lumesc nu există, Cosmosul nu există, nimeni
din oameni nu poate şti cât noi nu existăm, nu suntem prezenţi, materiali,
acest timp de neexistenţă este ca 1/6.
Coranul
Sura 54. Al-Qamar
(Luna)
54|49| ,,Porunca
Noastră este un singur cuvânt iute precum clipitul ochilor.”
Acest verset subliniază că atunci când Dumnezeu
hotărăște ceva sau emite o poruncă, aceasta se întâmplă imediat, fără
întârziere. El are puterea de a face ca lucrurile să se întâmple în
conformitate cu voința Sa și într-un mod foarte rapid.
În ansamblu, acest verset exprimă faptul că
Dumnezeu are puterea supremă de a hotărî și a acționa în lume și că hotărârile
Sale sunt neîntârziate și infailibile.
CREAREA OMULUI
Omul la fel ca toată materia a fost creat spiritual prin poruncă – „Şi a zis Dumnezeu” şi apoi a fost materializat – „Şi a făcut Dumnezeu”.
Misiunile sau soarta omului la fel a fost prestabilită în faza de creaţie
spirituală: „ca să stăpânească peştii mării, păsările cerului, animalele
domestice, toate vietăţile ce se târăsc pe pământ, şi tot pământul”
Facerea (Geneza)
Cap.1.26.27. ,,Şi a zis Dumnezeu: ,,Să facem om după
chipul şi după asemănarea Noastră, ca să stăpânească peştii mării, păsările
cerului, animalele domestice, toate vietăţile ce se târăsc pe pământ şi tot
pământul!” ,,Şi a făcut Dumnezeu pe om după chipul Său; după chipul lui
Dumnezeu l-a făcut; a făcut bărbat şi femeie.”
Acest pasaj subliniază concepția iudeo-creștină despre creația omului în imaginea lui Dumnezeu. Este o afirmație importantă care evidențiază valoarea și demnitatea umană în religia iudeo-creștină. Creația omului în "chipul și asemănarea lui Dumnezeu" sugerează că oamenii au o relație specială cu Dumnezeu și că au fost creați cu potențialul de a reflecta virtuțile divine precum iubirea, înțelepciunea și dreptatea.
Coranul
Sura 22. Al
Hajj-ul (Hajj Pelerinaj)
22|5| ,,Voi, oameni! Dacă aveţi vreo îndoială
asupra învierii să ştiţi că Noi v-am creat din ţărână, apoi dintr-o picătură de
sămânţă, apoi dintr-un cheag de sânge, apoi dintr-un ghemotoc cu formă şi fără
formă. Astfel, Noi vă lămurim.”
El descrie modul în care Dumnezeu a creat omul din
etape succesive, începând cu țărână și continuând cu stadiile ulterioare de
dezvoltare intrauterină. Aceasta arată măreția creativității lui Dumnezeu și,
în același timp, afirmă posibilitatea învierii, deoarece Dumnezeu este
Creatorul care a dat viață omului din nimic și are puterea să-i învieze din
morți.
Interesant că mecanismul materializării-zidirii
omului în Biblie şi în Coran sunt descrise deosebit. Biblia scrie că omul a
fost creat după chipul, asemănarea Dumnezeului. Coranul descrie puţin altfel
procedura creării omului. Practic Coranul descrie o lucrare de laborator, poate
o clonare, etc.
Coranul
Sura 15. Al Hijr (tractul Stâncii)
15|26| ,,Noi
am creat omul din lut, dintr-un glod uşor de frământat,
15|28| Când Domnul tău spuse îngerilor: “Eu voi
crea un om din lut, dintr-un glod uşor de frământat..”
Aceste versete subliniază actul creativ al lui
Dumnezeu în crearea omului și felul în care El L-a format din materie. Este o
temă comună în multe tradiții religioase, în care omul este văzut ca o creație
specială a lui Dumnezeu, creat din lut sau din pământ și suflat cu Duhul divin
pentru a deveni un suflet viu. Acest pasaj din Coran reiterează această
credință islamică în crearea omului din lut.
Facerea (Geneza)
Cap.2.16.17. ,,A dat apoi Domnul Dumnezeu lui Adam
poruncă şi a zis: "Din toţi pomii din rai poţi să mănânci, Iar
din pomul cunoştinţei binelui şi răului să nu mănânci, căci, în ziua în care
vei mânca din el, vei muri negreşit!”
Acest pasaj continuă să relateze povestea căderea
omului, în care Adam și Eva încalcă porunca lui Dumnezeu și mănâncă din pomul
cunoștinței binelui și răului, ceea ce duce la izgonirea lor din Grădina Eden
și la intrarea păcatului în lume. Este un moment semnificativ în teologia
creștină și iudeo-creștină, care abordează problema păcatului și a
consecințelor acestuia asupra umanității.
Dumnezeu care este Atotștiitor știa ce va face
Adam și nu va îndeplini porunca să nu mănânce din pomul interzis. Astfel
Dumnezeu având cunoștințe despre viitor, deoarece soarta lui a Adam era
prescrisă cunoștea că acesta va fi izgonit din Eden. Se pune întrebarea putea
oare Adam să se abțină de la păcat sau nu?
Din perspectiva tradițională, Dumnezeu le-a oferit
lui Adam și Eve liberul arbitru, ceea ce înseamnă că au avut capacitatea de a
alege să respecte sau să încalce porunca lui Dumnezeu. Cu toate acestea,
Dumnezeu, știind totul, a știut și că ei vor încălca această poruncă.
Aceasta ridică întrebarea dacă Adam și Eve au avut
cu adevărat opțiunea de a se abține de la păcat sau dacă soarta lor era deja
prescrisă. Aceasta este o chestiune complexă și a fost subiectul multor
dezbateri teologice și filosofice de-a lungul istoriei. Unii teologi și
filosofi au susținut că oamenii au avut o alegere reală și că presciența lui
Dumnezeu nu contrazice liberul arbitru uman, în timp ce alții au ajuns la
concluzii diferite.
Există mai multe puncte de vedere și interpretări
asupra acestui subiect:
Pre-cunoașterea divină: Unii cred că Dumnezeu știe totul, inclusiv viitorul, ceea ce înseamnă că știa înainte de a crea oamenii că Adam și Eva vor păcătui. Acest punct de vedere ridică întrebarea dacă oamenii au avut cu adevărat liber arbitru sau dacă erau predestinați să păcătuiască.
Liber arbitru: Alți teologi
susțin că, chiar dacă Dumnezeu știa ce vor face, oamenii au avut cu adevărat
libertatea de a alege între ascultare și dezobediență. Această viziune
subliniază importanța liberului arbitru uman și a responsabilității pentru
propriile acțiuni.
Aceste puncte de vedere variază în funcție de
credințele și interpretările teologice ale fiecărei religii. Dezbaterile
privind relația dintre cunoașterea divină și liberul arbitru uman sunt complexe
și au stârnit multe discuții în teologie și filozofie de-a lungul timpului.
Eu sunt încrezut că creându-l pe Adam, Dumnezeu
i-a dat o poruncă, dar şi o prezicere. Dumnezeu fiind Atotştiitor cunoştea că
Adam va încălca porunca: „în ziua în care vei mânca din el, vei muri
negreşit!”.
Putea ceva schimba Adam din această prezicere ?
Sigur că nu. Fapta lui Adam era prescrisă, iar primul om nu putea să nu încalce
această prezicere.
Fiii LUI sau
ALEŞII LUI DUMNEZEU
Calitatea Dumnezeului ca Tatăl este duplicitară. Dintr-o parte Dumnezeu în adevăr este Tatăl pentru Fiul său Iisus Hristos. Alţi copii el nu-i are. Din altă parte, Dumnezeu este Tatăl pentru toate creaturile sale, un Tată a Universului. Însă în acest caz persoanele vii (oamenii) totuşi au fost împărţiţi în Fiii lui Dumnezeu şi alți oameni care nu sunt acești Fii. Fiii Lui sunt oamenii care au fost preconizaţi şi selectaţi pentru anumit scop. Altfel spus, unii oameni mai sunt şi Fiii Lui Dumnezeu. Despre aceşti Fii aleşi Biblia și Coranul spune foarte precis şi soarta lor şi scopul alegerii lor. Toţi oamenii aleşi sunt aleşi, de Dumnezeu - Tatăl cu ştiinţa Lui, dar foarte demult aleşi. Şi aceşti oameni aleşi sunt sfinţiţi de Duhul Sfânt.
Iisus de multe ori subliniază că oamenii care vin
la el le „este dat” de către Dumnezeu, deci soarta lor este stabilită de
Creator. Ei sunt acei aleşi, sfinţiţi. La fel este stabilită precis şi soarta
acelor oameni care vor fi pedepsiţi, soarta popoarelor întregi.
Totişi cărţile sfinte în multe versete subliniază
faptul că aleşii lui Dumnezeu au o soartă deosebită.
Deuteronomul - a cincea carte a lui Moise
Cap.32.8. ,,Când Cel Preaînalt a împărţit moştenire
popoarelor, când a împărţit pe fiii lui Adam, atunci a statornicit hotarele
neamurilor după numărul îngerilor lui Dumnezeu.”
Se ştie că fiecare popor are îngerul său păzitor
dar şi responsabil de acest popor. Acest pasaj sugerează că, atunci când
Dumnezeu a împărțit moștenirea sau teritoriile popoarelor, El a făcut-o conform
numărului îngerilor Săi. Aceasta poate sugera că Dumnezeu a avut un plan și o
hotărâre precisă în distribuirea teritoriilor și a hotarelor națiunilor. În
învățătura iudaică și creștină, această idee poate fi interpretată ca un aspect
al suveranității divine și al controlului lui Dumnezeu asupra istoriei și a evenimentelor
lumii.
Cartea înţelepciunii lui Iisus, fiul lui Sirah (Ecclesiasticul)
Cap.39.30.
,,Din
început cele bune s-au zidit, iar pentru cei păcătoşi, cele rele.”
Pasajul menționat subliniază ideea că de la
început, lumea a fost organizată în așa fel încât cele bune sunt pregătite
pentru cei drepți și virtuoși, în timp ce cele rele sunt rezervate pentru cei
păcătoși sau răi. Acest lucru reflectă o perspectivă teologică asupra justiției
divine și recompenselor sau pedepselor care pot să apară în funcție de conduita
umană.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu